Travel Reasons logo

Zuid-Afrika

Onze eerste week in Zuid-Afrika – Kaapstad ontdekken

Kaapstad

Vorige week vlogen we van Frankfurt naar Kaapstad voor een droomreis van drie weken doorheen Zuid-Afrika. Deze bestemming staat al langer op onze bucketlist en het was eindelijk tijd om dit te gaan ontdekken. We nemen je graag mee op ons avontuur en leren je graag Zuid-Afrika kennen. We startten onze eerste week Zuid-Afrika in Kaapstad en dat verliep zo.

Beter checken

Het begon al goed, onze reis naar Zuid-Afrika. Na een dag reizen met de trein van België tot in Frankfurt, waren we doodop toen we daar aankwamen. Gelukkig hadden we een hotel dichtbij de luchthaven geboekt om toch een beetje te kunnen slapen tussen onze treinreis en de vlucht. Tot we op de luchthaven waren, waren we ervan overtuigd dat dit maar een vlucht van zo’n acht uur zou zijn. Haha, niet dus. Hoe we ons zo konden vergissen? We zoeken nog zelden op hoe lang een vlucht werkelijk vliegen is, anders zakt de moed ons al in de schoenen.

Neen, vliegen vinden wij echt niet leuk meer. Daarom gokken we soms hoe lang het vliegen is tot onze bestemming. Soms draait dat beter uit en is dat een boost voor ons humeur, maar soms draait het ook negatief uit, zoals nu. Vooral het urenlang wachten op de luchthaven, wordt steeds saaier voor ons. En ook een vlucht van twaalf uur, in plaats van acht uur, zagen we niet meteen zitten. Hier bovenop was het nog eens een nachtvlucht ook. Hoera!

Zuid-Afrika ontdekken

Upgrade scoren

Hoewel we een upgrade scoorden voor onze vlucht, was het een helse vlucht. Akkoord, de zetels waren comfortabel en er was veel beenruimte. Ook het eten en drinken was lekker. En het personeel deed nog beter zijn best om het voor ons aangenaam te maken. Maar een nachtvlucht? Never again! Iedereen slaapt terwijl wij met onze ogen wagenwijd open elk uur bewust meemaken. Wij zijn bij de “gelukkige” minderheid die niet kan slapen op een vliegtuig. En dit twaalf uur aan één stuk. Ik zou dit nooit nog opnieuw willen doen, maar helaas is ook onze terugvlucht binnen 3 weken een nachtvlucht. Met een tussenstop er bovenop, maar daarover later meer. Laten we dat nu nog even verdringen tot de tijd daar is.

Kaapstad bereikt

Na zo’n kleine twaalf uur vliegen, en zo’n dertig uur aan een stuk wakker te zijn, waren we eindelijk aangekomen in Kaapstad. Het eerste liedje dat wij op Afrikaanse bodem hoorden in de taxi van de luchthaven naar onze Airbnb? Can you feel the love tonight van de Lion King. En het tweede? Africa van Toto. Geen grap! Wij waren al in de stemming. Ondanks de vermoeidheid verscheen er toch een lach op ons gezicht.

Verblijfplaats

Ons verblijf boekten we al weken op voorhand via Airbnb. Het is een mooi kleurrijk huis middenin een rustige wijk vlakbij de zee. De meeste bezienswaardigheden zijn in de buurt te vinden. Een ware toplocatie! Van sightseeing op onze aankomstdag was er nog niet meteen sprake. Wij gingen eerst een lang dutje doen. Vijf uur later werden we wakker met razende honger en dan gingen we toch maar de plaatselijke buurt eens verkennen voor een lekker hapje. Om daarna terug te gaan slapen en de volgende dag fris te beginnen.

Straten Zuid-Afrika
Kaapstad ontdekken

Helikoptervlucht boven Kaapstad

Onze eerste dag op ontdekking in Kaapstad was meteen een knaller van formaat! Hoe kan je het beste een indruk krijgen van een stad? Vanuit de lucht natuurlijk! We gingen Kaapstad namelijk ontdekken aan de hand van een helikoptervlucht. Wij hadden dit beiden nog nooit eerder gedaan, maar het stond al langer op onze bucketlist. We hebben steeds gewacht tot we op een bestemming waren dat écht indrukwekkend van bovenaf moet zijn en dit was het. Kaapstad is werkelijk prachtig vanuit de lucht! Het werd een heel indrukwekkende vlucht met veel nuttige informatie van onze piloot. Een ervaring om nooit te vergeten. We zouden het zo opnieuw doen. Alleen het prijskaartje houdt ons tegen.

Gezellig Waterfront

De volgende dagen hebben we gespendeerd aan het gezellige Waterfront. Dit is een kleine havenplaats waar veel goede restaurants en een unieke sfeer te vinden is. Er zijn verschillende live-artiesten aan het werk en er is een reusachtig winkelcentrum mét Afrikaanse souvenirwinkels maar ook de gekende grote merken. Het is een wirwar van verschillende culturen en ambachten. Een plek waar ze ons wellicht nog vaak gaan zien de komende weken.

Aquarium en kunst in Kaapstad

We bezochten ook het Two Oceans aquarium van Kaapstad. Dit is één van de grootste aquariums ter wereld. En dat is niet gelogen. We zagen vissen die we nooit eerder zagen en er was een reusachtig aquarium te vinden met haaien, kleine en grote vissen, roggen en nog veel meer. Heel indrukwekkend! Toevallig kwamen we na ons bezoek aan het aquarium Watershed tegen. Een heel erg gezellige plek waar allerlei lokale artiesten hun kunstwerken en hun vakmanschap te koop aanbieden. Toegegeven, de meeste souvenirs zijn hier wat duurder, maar je ontmoet en steunt wel de echte artiesten van deze pareltjes.

Hellikoptervlucht
Kaapstad ontdekken

Nationaal Park

Cape Point

Het toppunt van deze week was echter ons bezoek aan één van de Nationale Parken van Zuid-Afrika. We kozen ervoor om een tour te boeken naar Cape Point National Park en Boulders Beach Penguin Colony. Het eerste deel van de tour ging dus naar het Nationaal Park van Kaap de Goede Hoop en het deel waar Cape Point, het puntige topje aan de staart van Kaapstad, ligt. Dit is Zuid-Afrika zoals je het je helemaal voorstelt! Eindeloze wegen doorheen een prachtig natuurlandschap met wilde dieren zoals bavianen, struisvogels, antilopen en verschillende soorten vogels.

Alsof dit al niet mooi genoeg is, is het hele natuurpark nog eens omgeven door oceaan aan de ene kant en bergen aan de andere kant, wat zorgt voor adembenemende uitzichten. Toegegeven, zo’n uitzicht hebben wij nog nooit eerder in ons leven gezien. Gewoonweg subliem!

Om te genieten van een aantal uitzichten moesten we ook nog wat klimmen. De bekende vuurtoren op het hoogste punt bij Cape Point vergt wat energie, waarvan we nu nog steeds spierpijn in onze benen hebben. Ook voor de route van de vuurtoren naar de oceaan beneden, heb je wat spierkracht nodig. Maar elke klim was het meer dan waard! De uitzichten zijn hier zo fantastisch. Het lijkt wel een droom. Je moet dit in het echt zien om te geloven hoe mooi het hier werkelijk is. We zagen tijdens ons bezoek zelfs een paar wilde antilopen en struisvogels van dichtbij en op de terugweg ook enkele wilde bavianen. Gelukkig deze laatsten vanop een veilige afstand aangezien ze agressief kunnen zijn. Geweldig om te zien hoe deze dieren hier thuis zijn!

Natuurpark kaapstad
Cape Point

Boulders Beach Penguin Colony

Na dit bezoek was het tijd om de beroemde pinguïns van Zuid-Afrika te ontmoeten. We waren er helemaal klaar voor! Boulders Beach ligt op zo’n uurtje rijden van Nationaal Park Cape Point. We zagen op sociale media al enkele mooie beelden van mensen die met de pinguïns poseerden. Wij willen dieren echter geen stress bezorgen, dus een foto te dichtbij zouden we sowieso niet doen, maar een foto vanop afstand met deze leuke diertjes dat wilden we uiteraard wel! Helaas is Boulders Beach voor de bezoekers zo gemaakt dat je op een houten weggetje boven het strand loopt en dus niet in directe aanraking kan komen met de pinguïns (tenzij je van het pad afwijkt).

Ze hebben dit blijkbaar nog maar net zo gedaan aangezien de diertjes te veel stress ondervonden van toeristen. Begrijpelijke keuze waar we volledig achter staan! Natuurlijk is het beter zo voor de dieren, en dat moet zeker prioriteit nummer één zijn, maar het was toch een kleine teleurstelling dat we niet tussen de dieren liepen. Het voelde een beetje aan als in de zoo naar de pinguïns gaan kijken, maar dan in hun natuurlijke habitat. We zijn er niet lang gebleven. Wij vonden de inkomprijs dan ook veel te hoog, want op de stranden naast deze bezienswaardigheid, kon je ook pinguïns vanop afstand zien. Een tip: inkom betalen doe je beter niet, kijk liever in het rond op de andere stranden in de buurt en je zal ook wel pinguïns spotten!

Pinguin Zuid-Afrika

Toerist

Al voelden we ons als echte toeristen tijdens deze dag, iets waar wij normaal gezien een hekel aan hebben, toch zouden we deze tour van Cape Point National Park en Boulders Beach iedereen kunnen aanraden. Wij zijn meestal geen voorstander van georganiseerde tours en kiezen meestal om iets zelf te gaan ontdekken, maar in dit geval is een tour de beste keuze. Een auto zelf huren was hier voor ons geen optie omwille van de andere verkeersregels en het urenlange rijden op onbekende wegen. Het zou ons te veel stress bezorgd hebben.

We zijn met deze tour verschillende keren gestopt en hadden de keuze welke bezienswaardigheden we meededen en of we al dan niet inkom betaalden om de pinguïns te zien bijvoorbeeld. Ook onze gids op de bus gaf gedurende de hele dag op een ludieke manier uitleg over de plekken die we passeerden. Deze humoristische man was op zich al een toeristische attractie! De volle acht uur durende tour hebben wij gelachen. Pluspunt: op de bus was ook wifi en water beschikbaar. Allemaal voordelen voor ons!

Categories

Uistappen

Hotels

Booking.com

Volg ons

Receive the latest news

Subscribe To Our Weekly Newsletter

Get notified about new articles