Travel Reasons logo

Wereldwonder Machu Picchu bezoeken

Wereldwonder

Machu Picchu bezoeken

Vorige week hebben we de omgeving van Cusco ontdekt. Van daaruit reisden we verder naar Aguas Calientes waar Machu Picchu ligt. Benieuwd of dat is meegevallen? Je leest het hier!

Eindelijk was het tijd om richting Machu Picchu te vertrekken. Dit wereldwonder staat al zo lang op onze bucketlist dat we haast niet konden wachten om er naartoe te trekken. Eerlijk is eerlijk, de reis naar Machu Picchu is wel een heel gedoe. Je denkt dat je in Cusco vlakbij bent maar niets is minder waar.

Eerst moet je vanuit Cusco de bus of taxi nemen tot aan het treinstation van Ollantaytambo. Dit ligt op anderhalf uur rijden van Cusco. Vervolgens neem je de trein (Incarail) richting Aguas Calientes, het dorpje waar Machu Picchu vlakbij ligt. Dit duurt een uur en veertig minuten. Je kan dan vanuit Aguas Calientes te voet richting Machu Picchu gaan maar dit is een steile beklimming van een aantal uren. Je kan ook kiezen om de bus te nemen. Die brengt je in 25 minuten naar de top van de berg. Die optie kozen wij ook. Als je alles dus samentelt, moet je er zeker iets voor over hebben om Machu Picchu te bezoeken. De unieke treinreis van Ollantaytambo tot Aguas Calientes is wel eentje om nooit te vergeten. Het is een unieke ervaring op zich.

Regenponcho

Wij verbleven drie dagen in Aguas Calientes en we merkten het al op de eerste dag dat het weer ons tegenwerkte. Gedurende ons hele verblijf heeft het geregend. Soms hevig en dan weer iets minder maar echt droog is het nooit geweest. Zo ook dus op de dag dat we Machu Picchu bezochten. We stonden om vijf uur ’s morgens op en hoorden het gekletter van de regen al tegen het raam. Niet meteen het beste medicijn voor een goed humeur. Toch lieten we het niet aan ons hart komen en maakten ons, volledig bedekt met regenponcho, klaar voor de dag. Aan de bushalte stond al veel volk te wachten in de gietende regen, maar we mochten niet vroeger dan half zeven op de bus om uiteindelijk om stipt zeven uur binnen te wandelen op de archeologische site. De toegangstickets koop je op voorhand en je kiest zelf de dag en het uur dat je wil gaan. Je mag dan maximaal vier uur op de site blijven maar eigenlijk is er niemand die het controleert.

Wereldwonder en regen
Sigrid wereldwonder

Mistbanken

in Machu Picchu

Hoog in de bergen ligt Machu Picchu en toen we de top bereikt hadden voor een waanzinnig uitzicht -dachten we- viel de hemel letterlijk naar beneden. Mistige wolken bedekten het hele landschap en we konden niet verder dan enkele meters kijken. Het diep teleurstellende gevoel kan ik nog levendig bovenhalen. Waren we hier zo ver voor gekomen? En meer nog: hebben we hier zo veel ellende (de hoogteziekte van de eerste week) voor gekend en geld aan verspild?

Toen we die woorden uitspraken begonnen de mistbanken zich te verplaatsen en werd het zicht lichtjes troebel en enkele ogenblikken later nog iets duidelijker. Toen pas zagen we de schoonheid van deze plek. Een zonnig bezoek aan Machu Picchu is als de loterij winnen. Dat hebben we al van meerdere mensen gehoord en het is waar. We besloten dan maar te wachten, in de gietende regen, tot het zicht beter werd. Je moet er iets voor over hebben! De wolken volgenden elkaar in snel tempo op maar af en toe hadden we geluk en zagen we het schitterende tafereel van Machu Picchu. Magisch!

Het Surreëel zicht van Machu Picchu

De weinige momenten dat het even ophield met regenen, hebben we optimaal benut om foto’s te maken en te wandelen doorheen het landschap. Het staat vast dat we zo’n plek nog nooit eerder hebben gezien. De steile groene bergen deden ons een beetje aan die in Azië denken. Maar Machu Picchu zelf is met niets te vergelijken. Het is een surreëel zicht. En de mist die maakte het des te mysterieuzer. We hebben dus zeker en vast toch nog genoten van deze plek. Binnenkort zetten we voor jullie alle voor- en nadelen op een rijtje en maken we het kostenplaatje zodat jij een bezoek aan Machu Picchu al dan niet zelf kan gaan plannen en je precies weet wat je te wachten staat.

Machu Picchu Peru

Terug naar

Cusco

Na onze drie dagen in Aguas Calientes gingen we terug richting Cusco. Je hebt eigenlijk geen andere keuze. Je rijdt met de trein terug naar Ollantaytambo en van daaruit ga je terug naar Cusco. Meteen toen we uit de trein stapten voelden we dat onze ademhaling opnieuw anders was. We dachten dat we nu wel aan de hoogte gewend zouden zijn, maar niets is minder waar. Opnieuw was ons lichaam aan het protesteren tegen de hoogte (Machu Picchu ligt een stuk lager gelegen dan Cusco) en werden we misselijk en kregen we wat hoofdpijn. Gelukkig bleven we hier nog maar een dag om daarna terug richting Lima te gaan.

Lima

De laatste dagen van onze reis doorheen Peru, verbleven we terug in de hoofdstad Lima. Omdat we van hoger gelegen gebied kwamen, moest ons lichaam een dag aanpassen aan de laagte dit keer. Er bestaat dus wel degelijk iets als laagteziekte ook, weliswaar in een mildere vorm dan hoogteziekte. Maar toch, het is geen plezier om misselijk en vermoeid -een paar klachten die we hadden- te zijn. Daarom deden we de eerste dagen dus rustig aan, werkten we aan onze website en sociale media en zochten we wat leuke plekjes uit om uitgebreid te gaan lunchen. Lima heeft zoveel fijne restaurants dat het moeilijk kiezen is!

Avontuur of veiligheid

Om onze twee laatste dageen nog te vullen, hadden we een buurt opgezocht op een halfuurtje rijden van Lima, genaamd Callao, waar er verschillende prachtige street art en kleurrijke gebouwen te vinden zijn. Ideaal voor foto’s dachten we, maar onze Uber-chauffeur raadde ons ten zeerste af om naar die buurt te gaan. We bleven toch nog even doorzetten dat dit de plek was waar we naartoe wilden. Ten einde raad ging onze chauffeur langs de kant van de weg staan en zei hij dat het er heel onveilig was. Hij meende het echt.

Dan besloten we maar terug richting Lima stad te rijden. We voelen ons niet snel onveilig, maar als een local ons iets af raadt, dan nemen we dit meestal wel serieus. Ook op de laatste dag van ons verblijf iets meemaken, daar hadden we niet echt zin in. Veiligheid is nog steeds belangrijker dan avontuur. Bij deze: Bedankt aan alle opmerkzame en vriendelijke Uber-chauffeurs die ons veilig van locatie naar locatie brengen en die zorgen dat we met een gerust hart kunnen reizen. Met mooie herinneringen aan een prachtig gevarieerd land reizen wij terug richting België.

Categories

Uitstappen

Receive the latest news

Subscribe To Our Weekly Newsletter

Get notified about new articles