Travel Reasons logo

Mexico Week 4: Puerto Vallarta zorgt voor verkoeling

Mexico Week 4

Puerto Vallarta

Het is weer vrijdag en er is opnieuw een week van onze roadtrip doorheen Mexico verstreken. Vorige week waren we nog in Guanajuato te vinden, de stad waar de volgende aflevering van het programma ‘De Mol’ zich afspeelt. Momenteel zijn we in Puerto Vallarta, een mooie stad aan de kust. Deze badplaats zorgt voor verkoeling na het mooie maar warme Guanajuato. Benieuwd wat we deze week beleefden? Kom het hier te weten!

Laatste dagen Guanajuato

Na een paar dagen van futloosheid en ziekte, voelen we ons al een stuk beter. Onze laatste dagen in Guanajuato proberen we dan ook echt te genieten. We bezoeken de lokale markt waar we allerlei leuke souvenirs kopen voor thuis. Het valt op hoe goedkoop deze souvenirs zijn in vergelijking met andere steden. We zullen er dan maar ineens van profiteren! We gingen ’s avonds ook genieten van een optreden van de lokale studentenvereniging. Studentenverenigingen zijn hier heel anders dan bij ons. Hier verenigen de meesten zich in een muziekband en ze brengen typische muziek uit Mexico. Iets wat je in België niet meteen zal tegenkomen.

GUANAJUATO geloof

Vlucht richting

Puerto Vallarta

Een uurtje van Guanajuato ligt de luchthaven van Leon waar we onze vlucht richting Puerto Vallarta moeten nemen. Het is een kleine luchthaven waar vooral binnenlandse vluchten en vluchten van en naar de USA plaats vinden. Het vliegtuig was zoals verwacht ook erg klein, maar luxueus. Er was duidelijk meer (been)ruimte dan op onze vorige vluchten. Opvallend voor een korte vlucht van amper één uur. Ook drank en versnaperingen waren inbegrepen. Fijn, zo vliegen!

Een beetje geïrriteerd

Aangekomen in Puerto Vallarta overviel ons de drukte van deze stad. Veel toeristen en nog meer taxichauffeurs liepen de inkomhal van de luchthaven plat. Dit hadden we niet verwacht. We dachten dat deze badplaats minder populair ging zijn dan pakweg Cancun of Playa del Carmen. Verkeerd gedacht, dus.

We namen een taxi tot aan ons verblijf. Opnieuw moesten we met onze eigen gps de route ingeven en volgen zodat de taxichauffeur niet verkeerd zou rijden. Veel taxichauffeurs kennen perfect de hotelzone, maar vanaf je een bestemming buiten deze zone vraagt wordt het zoeken. Vlakbij onze bestemming dropte de taxichauffeur ons. We dachten het verder wel te vinden. Na een kwartier sleuren met onze zware koffers, vonden we niet meteen ons gehuurd appartement. Een beetje geïrriteerd van de hitte, het sleuren van de koffers en het zoeken van ons appartement, besloten we het zoeken op te geven.

Net op dat moment kwam Javier, de verhuurder van het appartement, ons vrolijk toegestapt. Hoera! Hij zal gedacht hebben dat we het wellicht niet zouden vinden. Hij schatte ons goed in. Samen liepen we naar het appartement, verscholen achter het hoekje van de straat waar wij stonden te zoeken. Het appartement oogde ruim, met twee slaapkamers, een keuken, badkamer, living en een washok. Een beetje ademruimte was welkom. We zagen het hier volledig zitten!

Puerto Vallarta straatbeeld
Puerto Vallarta straten

Strand en eten

De eerste dagen kozen we voor verkoeling van de zee. Op het uitgestrekte strand liggen en in de zee zwemmen was waar we zo naar uitgekeken hadden. Het verkoelende water deed deugd bij temperaturen van over de 30 graden. ‘S avonds is het vooral de boulevard in het centrum van Puerto Vallarta dat ons weet te bekoren. Er zijn eindeloos veel kraampjes van lokaal eten en het is moeilijk om keuzes te maken. Bryan koos al voor een lokale hamburger en geroosterde scampi’s op een stok en Sigrid koos al voor traditionele churros. Alles is hier even lekker! En alsof dit nog niet gezellig genoeg is, kan je hier ook genieten van steengoede dansers die er een kleurrijk optreden geven. Als afsluiter is er een kort maar krachtig vuurwerk te zien. Dit alles in het teken van de Holy Week, de week voor Pasen waarbij alle Mexicanen stevig feest vieren van ’s morgens tot ’s avonds. Op en top Mexico! Dit is exact waarvoor we zo graag naar Mexico kwamen. Viva Mexico!

Bijzonder moment

De komende dagen gaan voor ons heel bijzonder zijn. We meeten binnenkort met Mexicaanse vrienden van Sigrid en brengen samen het weekend door. We hebben elkaar al 10 jaar niet meer gezien maar het contact is steeds gebleven. Dit is een moment waar Sigrid al jaren naar uit kijkt en het belooft dan ook een fijn weekend te worden. Dit zal voor ons een weekend zijn waarin we de echte Mexicaanse gewoontes wellicht leren kennen en een weekend van veel plezier, dat is zeker. Volgende week vrijdag kan je hier lezen hoe dat verlopen is.
PUERTO VALLARTA Mexico
strand Mexico

Bestemming na Puerto Vallarta

Een maand in Mexico is nu verstreken. Hoe spijtig we dit vinden, toch kijken we stiekem uit naar onze volgende bestemming. Als jullie op de hoogte willen blijven van deze bestemming, kan je ons altijd volgen op Facebook of Instagram. Hier krijg je van ons de meest recente updates.

Receive the latest news

Subscribe To Our Weekly Newsletter

Get notified about new articles