Travel Reasons logo

Mexico week 1 - Cancun en Chichen Itza ontdekken

Cancun en Chichen Itzá

Ontdekken

Wat leuk dat je op dit verhaal terecht bent gekomen! Wij, Sigrid en Bryan, vertrokken exact één week geleden naar het verre Mexico. Onze eerste week verbleven we in Cancun. We laten je hier weten hoe dat verlopen is en hoe we onze eerste week in dit land beleefden. Hier zal je ook al meteen enkele tips kunnen lezen die je kunnen voorbereiden op jouw volgende reis. Wil je graag ons verhaal volgen? Lees dan gerust verder!

Hoewel het half drie ’s nachts was dat we moesten opstaan, vertrokken we goed gezind en vol energie naar de luchthaven van Zaventem (Brussel). Sigrid kreeg nog net haar koffer van 25 kilogram dicht en Bryan checkte voor de tiende keer of hij wel zeker alles had ingepakt. Hier keken we al lang naar uit. Ons grote avontuur.

Cancun ontdekken

Aangekomen op de luchthaven verliep alles vlot. Van het inchecken van onze bagage (onze limiet van 25 kilogram niet overschreden! Applausje voor Sigrid!) tot het aan boord gaan van het vliegtuig. Het was een aangename start van onze reis. Helaas scheidde het gangpad onze twee stoelen op het vliegtuig en gingen we dus een lange vlucht tegemoet naast twee vreemden. Of toch niet? De twee stoelen naast Sigrid bleven vrij toen de deuren van het vliegtuig dicht gingen. Halleluja! We verplaatsten ons heel erg snel naar de twee vrije stoelen naast elkaar. Wat een rustige en luxueuze vlucht! Dicht bij elkaar en niet naast vreemden in slaap vallen. Hoera voor de lege stoeltjes!

De vlucht duurde, ondanks onze optimale luxe en vele kansen om te slapen, enorm lang. Twaalf uur lang stil zitten is niet niks. Tot grote ergernis maakten we nog een tussenstop in Cuba en duurde het wel erg lang voor al de passagiers waren opgestapt. Het bleek bovendien dat onze vrije stoelen niet meer vrij waren. Het laatste uur van de vlucht moesten we dus terug gescheiden doorbrengen. Gelukkig was het grootste deel van de vlucht al achterwege. Een uur en heel wat turbulentie verder (het soort turbulentie waarvan je kriebels in je buik krijgt), landden we eindelijk op Mexicaanse grond.

Cancun met palmbladeren

Jong geleerd

oud gedaan

Eindelijk de benen strekken en zo snel mogelijk naar buiten! Niet dus. Na een halfuur wachten voor de paspoortcontrole, moesten we nog door een (kortere) controle van onze bagage. Mogen we dan nu tot rust komen? Nog niet. De luchthaven van Mexico is groot en druk. Zoals (bijna) elke luchthaven dus. We hadden nog geen pesos (de munteenheid in Mexico) dus vervoer naar ons verblijf betalen ging ook niet. Een wel heel erg vriendelijke taxichauffeur leidde ons naar de dichtst bijzijnde bankautomaat. Uiteraard bleef de taxichauffeur wachten aan de automaat om ons daarna naar een veel te dure taxi te brengen. We waren moe en wisten nog niet helemaal hoeveel peso een euro exact was. Conclusie: we betaalden véél te veel voor onze taxi naar onze bestemming. 1000 peso, omgerekend zo’n 45 euro, voor 20 minuten rijden is gewoon te veel. Achteraf bekeken zijn we wel blij dat we een taxi namen, maar we zouden hier maar maximum de helft aan gegeven hebben.

Verblijfplaats

Het huis waar we deze week verbleven, ligt in een typische Mexicaanse wijk. Je ziet hier enkel kleurrijke huizen met leuke voortuintjes. Onze wijk is ook beveiligd met een portier. Blijkbaar hebben wel meerdere wijken een portier die het verkeer dat binnen en buiten de wijk gaat in ’t oog houdt. Het huis waar wij verblijven is redelijk groot voor een doorsnee Mexicaans huis. Het heeft meerdere slaapkamers (logisch als je via AirBnb verhuurt) en een dakterras met twee hangmatten. Yes, we zien het hier helemaal zitten!

Spicy, spicier, spiciest

Het eerste wat we deden, was op zoek gaan naar eten. Taco’s, tortilla’s, nacho’s, quesadillas… Het maakte ons niet uit, als het maar eten was. Onze buurt heeft heel wat leuke kraampjes en kleine restaurants langs de kant van de weg. Het kiezen werd er niet gemakkelijker op. We probeerden taco’s, allemaal verschillende waarvan we niet echt wisten wat ze ons voorschotelden. Bryan koos een sausje (die ze steeds naast de gerechten serveren) en het brandende gevoel liet niet lang op zich wachten. Ha-ha! Getest en afgekeurd. Wij zijn dit niet gewoon en raden dan ook af om sausjes te proberen. Indien je het toch niet kan laten, wees dan slim en neem maar een heel klein beetje (hiermee bedoelen we een dipje zo klein als een kruimeltje). Zelfs als je van pikant eten houdt, kan je beter eerst een testje doen. Trust us. Mexican spicy is extremely spicy!
Cancun strand

Wij willen strand!

Na het zoeken naar eten, werd de zoektocht verder gezet naar het strand. Het weer in Cancun ligt rond de 30 graden en een beetje afkoeling was welkom. Te voet wandelden we de route die de gps op onze smartphone aangaf. Zo kwamen we voorbij de laguna, een lagune, waar je een prachtig zicht had op het insloten water en de grote hotelzone in de verte. In de verte, juist. Het strand en de zee waren nog kilometers ver weg. Te voet was geen optie meer bij deze hitte. De bus nemen dan. Maar waar is die bushalte? Toch te voet dan maar. Het eerste stukje strand voelde dan ook als heaven on earth. En dan was er nog dat uitzicht! Prachtig, gewoonweg prachtig. We zochten een plekje uit en daar bleven we rest van de namiddag zitten. Dit was de rust waarnaar we al uren op zoek waren. Genieten.

Roadtrip naar Chichen Itza

Eén van de activiteiten die op onze to-do-lijst stond, was uiteraard een bezoekje brengen aan Chichen Itza. Dit wereldwonder was vroeger een Maya-stad en de overblijfselen zijn Unesco Werelderfgoed de dag van vandaag. Dit willen wij zien! Deze uitstap vroeg wel een beetje planning, aangezien wij niet graag met de (te dure!) organisaties vanuit Cancun een daguitstap wilden boeken. We kozen ervoor om zelf tot daar te geraken aangezien de toeristische organisaties gelimiteerd waren in tijd op bepaalde plaatsen. Wij willen zelf kiezen hoe lang we ergens blijven dus namen we de ADO-bus, zo’n 10 minuutjes rijden van onze verblijfplaats, rechtstreeks naar Chichen Itza. Heel erg gemakkelijk en super comfortabel!

Hoe het echt is

Chichen Itza zelf was anders dan we het ons voorstelden. Het is groter en er valt ook meer te zien dan alleen die ene bekende tempel die je overal op foto ziet verschijnen. Hou er wel rekening mee dat het er enorm warm is (veel open vlaktes, weinig schaduw) en er honderden verkopers staan die je continu aanspreken. Geloof echter hun geoefende zinnetje “For you 1 dollar” niet, want als je dan interesse toont, stijgt hun prijs aanzienlijk voor datgene dat je interesseert en blijft er niets voor 1 dollar over. We begrijpen het natuurlijk wel dat ze meer vragen, want 1 dollar is belachelijk weinig voor het handwerk dat ze verkopen. Spendeer dus gerust als je iets moois tegen komt, want (bijna) alles is handgemaakt en tevens leuk als souvenir. Na Chichen Itza gingen we met de taxi langs de bekende cenote Ik Kil. Dit is een echte must-see! Nadien zette deze vriendelijke taxichauffeur ons af in het stadje Valladolid. Daar brachten we de avond door en namen toen de ADO-bus terug richting Cancun. Een zeer vermoeiende maar heel erg leuke dag! (meer over deze dag en tips voor je planning, volgt later)
Cancun ontdekken Chichen Itza
Roadtrip naar Chichen Itza

Het leven in

Cancun

Van onze AirBnB-hosts kregen we al te horen dat het echte Mexicaanse leven niet is zoals dat in Cancun. Dat zullen we de komende weken dan ook nog ontdekken. Hier draait alles rond toerisme. En hoewel ons verblijf ver buiten de toeristische hotelzone ligt, is ook dit volgens hen niet het “echte Mexicaanse leven”. Wij zijn benieuwd geworden naar wat dit dan wel is!

We beginnen ons hier meer en meer thuis te voelen. We gaan iedere dag inkopen doen in de lokale supermarkt, we nemen de bus zoals de meeste inwoners dat hier doen en zijn niet bang om nieuwe gerechten te proberen. Het meeste van onze tijd brengen we door op het strand. Het is er namelijk adembenemend mooi en rustig. Op sommige plekken dan toch. Wij raden aan om het midden van de hotelzone te vermijden. Aan het begin en het einde, vind je rustigere stranden. Ook winkelen kan je best buiten de drukste zones doen. Wij kiezen ervoor om het toeristisch centrum te vermijden omdat het hier krioelt van de Amerikaanse feestende toeristen, de luide muziek en de wanhopige verkooppraatjes van uitbaters.

We vinden Cancun een waanzinnig mooie plek, maar kijken ook uit naar de komende dagen die we mogen spenderen in Isla Mujeres. Zon, zee en strand maar ook rust en the island life.

Straten Valladolid
CANCUN Mexico

Cancun en Chichen Itzá ontdekken

Wil je onze reisverhalen volgen? Geen probleem! Je kan onze reisverhalen doorheen Mexico volgen via onze reisblog.Maar ook via Facebook of Instagram.

Receive the latest news

Subscribe To Our Weekly Newsletter

Get notified about new articles