Travel Reasons logo

Roadtrip Italië week 2: Het Noorden verkennen

Roadtrip Italië

Het noorden vERKENNEN

Vorige week verkenden we het wondermooie Toscane in Italië. Dit was onze allereerste keer op Italiaanse bodem en het was meteen liefde op het eerste gezicht! Wat een mooi land. Deze week verkenden we geen toplocaties in Toscane maar trokken we naar het Noorden van Italië. We kwamen op UNESCO Werelderfgoed en gingen op zoek naar de mooiste stukjes natuur, om maar een paar hoogtepunten te noemen. Hoe deze week onze roadtrip in Italië was, lees je hier.

Roadtrip Italië zonder plan

Het leuke aan roadtrippen is natuurlijk de vrijheid die daarbij komt kijken. Hoewel je niet veel hoeft te plannen, hebben we dat de voorbije week wel meer gedaan. Nu hadden we voor de komende week niet echt een plan voor wat we zoal gingen doen. Het klinkt spannender dan het is. Het is zelfs ontspannend en leuk als je nergens hoeft te zijn. Alles kan en alles mag. Onze eerste stop vanuit Toscane stond wel vast: Cinque Terre. Deze vijf dorpjes, die UNESCO werelderfgoed zijn, moesten we zien. Het was maar een kleine omweg tot daar om later tot in het Noorden, stilaan richting huiswaarts, te geraken.

Roadtrip Italië

Cinque Terre

De dorpjes van Cinque Terre liggen in bergachtig gebied, dus erheen rijden is een hele belevenis op zich. Hoe dichterbij we kwamen, hoe mooier de uitzichten werden. Hoewel overal op websites aangeraden wordt om niet in te parkeren in Monterosso (een van de vijf dorpen) hebben wij dat toch gedaan en met succes. Er waren nog een tiental plaatsen over toen we op de middag arriveerden. Was het geluk? Dat weten we niet, maar het is zeker de moeite waard om te proberen.

Tourist trap

Wat ons meteen opviel was helaas niet de schoonheid van Cinque Terre, maar vooral de drukte. Zo veel mensen in een dorp hadden we nog niet eerder tegengekomen in Italië. Was dit wat ze noemen een tourist trap? Een plek waar ze veel toeristen en hun geld aantrekken? Een plek dat enigszins overroepen is? Het begon er een beetje op te lijken toen we besloten de zware wandeling van dorp tot dorp te doen toen we plots 18 euro/persoon moesten betalen om verder te mogen wandelen. Geen probleem hoor, Sigrid mocht toch niet verder toen de bewakers zagen dat ze teenslippers droeg. Stevige teenslippers nochtans, niet het soort plooibare plastieken slippers. Dan maar met de trein van dorp tot dorp proberen te geraken. Toen moest de grootste ontgoocheling nog komen

Ontgoocheling

De trein was goedkoper en sneller dan de wandeling, maar daarom niet aangenamer. Met honderden andere toeristen werden we op een trein gepropt richting het volgende dorp, Vernazza. Gelukkig was het maar vijf minuten rijden. Daar aangekomen was het over de koppen lopen. Zo druk! In een klein en anders heel charmant dorp. Dit vonden we zo spijtig om te zien en het was meteen de grootste ontgoocheling van deze reis. Uiteraard hadden we niet gedacht de enigen hier te zijn, maar zo druk hadden we het zeker niet verwacht. Anders hadden we deze uitstap zonder twijfel overgeslagen. We zien zeker de charme en schoonheid van Cinque Terre maar de mensenmassa deed alle schoonheid teniet. We zijn niet verder tot de andere dorpen gegaan en hier zo snel mogelijk vertrokken.

Cinque terre zelf plannen
Cinque terre strand

Gardameer

We hadden gedacht om een paar dagen in Cinque Terre te blijven, maar hadden gelukkig nog geen overnachting geboekt. Geen plan was dus zeker het beste plan! We besloten verder naar het Noorden te rijden. Op de gps zagen we dat we langs het Gardameer zouden rijden. We zouden gek zijn om hier niet even een stop te maken, we hadden toch tijd met overvloed. En wat een uitstekende beslissing was dat!

Reusachtig

We wisten dat het Gardameer groot was, maar zo reusachtig hadden we het ons niet ingebeeld. In een van de dorpjes langs het meer maakten we een stop en genoten we van het prachtige uitzicht. We liepen nadien het dorp verder in en genoten van artisanale pizza en uiteraard enkele lokale winkels. In de namiddag genoten we van een deugddoend terrasje. Dit was het ultieme vakantiegevoel. Beduidend minder toeristen, die volgens ons meer verspreid waren omdat het Gardameer zo groot is, en adembenemende uitzichten over het meer. Dit is wat we hadden verwacht in Cinque Terre en niet kregen, maar deze plek maakte die tegenvaller meteen weer goed.

Gardameer roadtrip Italië
Huis aan het Gardameer

Overnachting tijdens onze roadtrip in Italië

Impulsief maar met een fantastisch gevoel boekten we hier twee nachten. We wilden hier nog niet meteen weg. Ons hotel lag op een andere plek aan het Gardameer. Wat ideaal was, want zo konden we nog meer van deze locatie beleven. We aten heerlijke vis aan het water en stonden de volgende dag vroeg op om de zon te zien opkomen achter de bergen aan het water. We deden nog een plons in het zwembad van het hotel met uitzicht op de bergen en bezochten nog enkele kleine dorpjes aan het meer. Zalig! We hebben nog niet vaak zo een mooie plek tegengekomen. Hier word je even stil van.

De natuur in

De volgende ochtend was het tijd om onze roadtrip in Italië verder te zetten. Hoewel we graag nog wat langer aan het Gardameer waren gebleven, waren er nog mooie plekken die op ons wachtten. We gingen nog meer richting Noord-Italië. Deze keer naar Italiaans Tirol. In Oostenrijk waren we al in Tirol geweest, maar in Italië leek het ons ook leuk om er te passeren en even te stoppen. Het lag immers toch op onze route richting thuis.

Lago di Braies
Italie Roadtrip Meer

We ontdekten het prachtige meer en natuurgebied van Lago di Braies oftewel Pragser Wildsee. Fel groenblauw water omgeven door berglandschap is wat je hier kan verwachten. Het is er een oase van rust, maar natuurlijk ook toerisme. Geen massatoerisme, hoewel het er erg druk kan zijn, want de bezoekers wandelen er op verschillende plekken rondom het meer en in de bergen. Wij waren overdonderd door de schoonheid van de natuur. Het is zeker een aanrader om hier bij zonsondergang of -opkomst naartoe te komen. Dat deden wij ook om de beste foto’s te kunnen nemen. Of je kan een bootje huren om wat te dobberen op het meer. Voor ons was dit een van de mooiste plekjes in Tirol dat we al zagen. En het beste? Het is volledig gratis te bezoeken.

Wellness

We boekten op dertig minuten rijden van Lago di Braies een typisch gasthof met wellness. De uitbaters begroetten ons met een handdruk en een stralende glimlach. Je voelt meteen de warme, huiselijke sfeer die er hangt. Onze kamer was ruim en was voorzien van een uitstekend uitzicht op de bergtoppen van de Dolomieten. Het hotel was voorzien van een deugddoende wellness en zwembad waar we ‘s avonds gretig gebruik van maakten. Een heerlijke nachtrust was gegarandeerd. Na een uitgebreid ontbijt, vertrokken we de volgende ochtend huiswaarts.

Lago di Braies Italië

Twaalf uur rijden

De weg naar huis duurde zo’n goede twaalf uur. Dat zijn veel kilometers om op een dag te maken, maar toch deden we het in een keer. We hadden ons voorgenomen om nog een tussenstop te maken met overnachting ergens in Duitsland maar besloten toch maar door te rijden aangezien we niet erg moe waren. Bovendien kwamen we in Duitsland geen plekken meer tegen die we nog echt wilden bezoeken. De lange dagen onderweg eisten hun tol en we hadden geen zin meer om nog verder te ontdekken. Daar hadden we de voorbije weken genoeg van gehad. Een roadtrip is heel erg leuk, maar je kan het geen weken volhouden. Tenminste toch niet aan het tempo dat wij het deze keer deden. Genoeg pauzes nemen en ook genieten van de omgeving is de boodschap!

Einde roadtrip in Italië

Onze roadtrip in Italië duurde iets minder lang dan twee weken en we stopten op wel tien verschillende plekken en passeerden meer dan honderd steden en dorpen. We hebben een mooie indruk opgedaan van Italië en hopen snel een keertje het Zuiden van Italië te kunnen ontdekken. We hebben genoten van een paar van de mooiste stukjes natuur die Moeder Aarde ons gegeven heeft. Maar nu is het tijd voor wat rust thuis en dan beginnen we snel weer aan het plannen van een nieuwe roadtrip! Suggesties voor bestemmingen zijn steeds welkom in de comments of op onze Facebookpagina.

Receive the latest news

Subscribe To Our Weekly Newsletter

Get notified about new articles