Travel Reasons logo

Reis naar Mexico tijdens covid - Tulum ontdekken

Uitzonderlijke tijden

Tulum Ontdekken

In 2018 reisden we voor de eerste keer naar Mexico. Deze reis heeft zo’n indruk op ons nagelaten dat we niet konden wachten om terug te keren. Mexico heeft ons hart veroverd en we zijn enorm dankbaar dat we dit land nogmaals mochten bezoeken. In week één kwamen we aan in Cancun en trokken we verder om Tulum te ontdekken.

Door Covid-19 zijn het uitzonderlijke tijden om te reizen. Voornamelijk reizen buiten Europa is niet evident en dat beseffen we. Velen staan nog niet open om (ver) te reizen en daar hebben we alle begrip voor. Wij waren er wel terug klaar voor. Mede dankzij onze vaccinatie tegen Covid-19 voelen wij ons momenteel veilig genoeg om ook buiten Europa te reizen. Een keuze die we zonder vaccinatie wellicht niet gemaakt hadden. En zelfs nu hebben we er serieus goed over nagedacht. Ziek worden kan immers nog steeds en de ziekte overdragen op anderen is ook niet uitgesloten. Dat weten we. Deze reis heeft voor ons naast het vakantie-aspect tevens een werk-gerelateerd aspect en ook daarom voelden we de nood, na anderhalf jaar, om terug ver te kunnen reizen. Uiteraard met alle maatregelen die van toepassingen zijn.

Gratis reisgids Mexico Bus
Tulum instgramspot

Vluchten naar

Mexico

Net omdat het uitzonderlijke tijden zijn, zijn ook de vluchten onzeker. Reizen naar Mexico kan perfect vanuit België. Je hoeft geen test te ondergaan of certificaat van vaccinatie voor te leggen en je hebt ook geen quarantaineplicht (artikel gemaakt in augustus 2021). Maar effectief in Mexico geraken vanuit België is in de praktijk moeilijker. TUI schrapte alle vluchten (ook die van ons) dus waren we genoodzaakt om met een andere maatschappij te vliegen. Met Aeromexico vanuit Amsterdam Schiphol (Nederland) lukte het wel. Na een lange vlucht met overstap in Mexico City, landden we veilig in Cancun.

Cancun

Cancun hebben we in 2018 reeds bezocht en hoewel het niet meteen onze favoriete plek in Mexico is, is het wel een perfecte uitvalsbasis om andere mooie plekken te ontdekken. We besloten om enkele dagen in Cancun te blijven om aan te passen aan het klimaat en te rusten na een vermoeiende vlucht. Die dagen hadden we nodig want voor de eerste keer hadden we echt heel veel last van een jetlag. ‘s Middags al doodop zijn, wakker worden om 3 uur ‘s nachts, hoofdpijn hebben, … Het zijn symptomen van een klassieke jetlag. Uitrusten en het Mexicaanse ritme gewend geraken was dus de boodschap. Veel deden we in Cancun niet behalve korte wandelingetjes maken, het nabijgelegen shoppingcenter bezoeken (de ideale plek voor afkoeling!) en op het parelwitte strand vertoeven.

travel reasons Cancun
Strand in Yucatan

Hotel ontdekken

Tulum

Na Cancun trokken we voor de eerste keer richting Tulum. Hier waren we nog niet eerder geweest, buiten een dagtrip naar de archeologische site. Het bruisende, populaire Tulum hadden we nog niet ontdekt. We verbleven bij het prachtige luxe boutique hotel Alea Tulum, een paar kilometer van het drukke Tulum Pueblo en Tulum Beach. Dit hotel is gelegen aan een indrukwekkende cenote (grot of meer met helderblauw water) en ligt aan het strand. De keuken is fantastisch met allerlei traditionele Mexicaanse gerechten. Het à-la-carte ontbijt en bepaalde activiteiten, waaronder kajakken op zee, zijn inclusief. Overweeg zeker de kamers met aanpalend zwembad en zicht op zee. Gewoonweg prachtig! Hier kom je helemaal tot rust.

Tulum Pueblo

Een van de eerste avonden in Tulum spendeerden we in Tulum Pueblo. Onze verwachtingen waren groot maar helaas werden ze niet ingelost. Het stadscentrum is levendig maar absoluut niet mooi. Je kan hier lekker eten, leuke winkeltjes bezichtigen en een fijne avond doorbrengen maar meer is er niet te zien. Daarvoor moet je naar Tulum Beach.

Tulum Beach ontdekken

Tulum Beach is het gekende, populaire Tulum zoals je vaak op foto’s ziet. Het is in feite één lange straat temidden de hotelzone van Tulum waar je verder allerlei bars, restaurants en bohemian winkels tegenkomt. Hier hangt een relaxte vibe en vooral (feestende) jongeren weten de weg naar deze buurt goed te vinden. Ook de exclusievere hotels en beach clubs zijn hier gevestigd. Maar de meesten zijn voor iedereen toegankelijk. Op de foto hotspots, zoals Alau Tulum, moet je uren in rij wachten, zelfs in tijden van Covid-19, en dat vonden wij dan weer jammer. Maar het hoort nu eenmaal bij toeristische trekpleisters.

Hotel alea tulum
Winkeltjes Tulum

Uitstap naar

Cenotes

Tulum staat gekend omwille van het bruisende uitgaansleven, de prachtige hotels, bohemian winkels en mooie stranden. Maar rondom Tulum kan je ook enorm veel cenotes vinden. Uiteraard bezochten wij er ook enkelen maar dat verliep niet altijd volgens verwachtingen.

De eerste cenote genaamd Gran Cenote was niet toegankelijk met onze camera. Foto’s nemen mocht wel maar dan enkel met onze iPhone. Daarvoor betalen wij geen 600 pesos (ongeveer 25 euro). Dus besloten we dit bezoek over te slaan. De volgende cenote was gelukkig vlakbij gelegen.

Cenote Calavera was toegankelijk met onze camera maar dan moesten we wel 200 pesos extra betalen (bovenop de 400 pesos inkom). Geërgerd hebben we dit betaald want we moesten toch iéts kunnen laten zien. Hoewel het nog ochtend was, was het hier al redelijk druk en was het niet mogelijk om echt te genieten van deze plek. De cenote zelf is redelijk klein en de omgeving er rond niet erg mooi. Teleurgesteld reden we richting onze volgende stop.

Cenote Corazón del Paraíso was moeilijker te vinden. Zelfs onze taxichauffeur had nog nooit gehoord van deze plek. Na een korte zoektocht en het oprijden van een stoffige, onverharde weg temidden de jungle, kwamen we aan bij deze wondermooie cenote. Op enkele Mexicaanse inwoners na waren we er de enigen. Hier was het kalm en de cenote zelf leek meer op een helderblauw meertje dan een grot maar het was er prachtig! En deze was ook de goedkoopste van alle andere cenotes met nog meer faciliteiten (propere douches en toiletten, tafels en stoelen, schaduwplekken, een bar, etc).

Als je het aan ons vraagt, vinden wij de (populaire) cenotes rondom Tulum dus vooral oplichterij. Tenzij je een hele dag wil spenderen aan deze waterbronnen, vinden wij het niet waard om zoveel te betalen voor een bezoekje. Kies liever voor de minder populaire cenotes en geniet dubbel zo hard!

Onze eerste indruk

Onze eerste indruk van Tulum was dus gemixt. Tulum Beach is leuk, als je de vele toeristen wegdenkt. De cenotes zijn de moeite om te zien, als je de dure inkomprijs vergeet. Overal het algemeen hebben we ook beseft dat taxi’s driemaal zo duur zijn geworden in vergelijking met 2018. Ook het eten in Tulum, op de main road en in beach bars, is niet goedkoop. Dit maakt van Tulum een redelijk dure bestemming. Zeker in vergelijking met andere bestemmingen in Mexico. Maar je moet het eens in je leven zien en wanneer je all the way gaat in Tulum, beleef je er de beste tijd van je leven.

Volgende bestemming in Mexico

Onze volgende bestemming is Playa del Carmen en nadien reizen we door naar het Noorden voor een heuse Mexicaanse bruiloft! Benieuwd hoe dat gaat zijn? (Wij ook!) Lees er volgende week alles over op Travel Reasons.

Receive the latest news

Subscribe To Our Weekly Newsletter

Get notified about new articles