Travel Reasons logo

Tweede week in Cuba – Havana stedentrip

Tweede week in Cuba

Havana

Vorige week waren we nog op het strand in Varadero te vinden, maar deze week gingen we verder naar Havana. Dit is de hoofdstad en wellicht ook de bekendste stad van Cuba. Wij zagen al verschillende prachtige foto’s passeren van de oude kleurrijke huizen en de opvallende oldtimers. Deze stad stond hoog op onze bucketlist om te bezoeken en nu was het moment daar.

Roadtrip

Om van Varadero naar Havana te geraken, moesten we een kleine roadtrip van zo’n anderhalf uur maken. De dag voordien waren we naar het lokale busstation (Viazul) geweest om een ticket te kopen maar helaas waren alle bussen richting Havana al volzet. Onze vriendelijke taxichauffeur zei dat we voor 80 CUC (ongeveer 70 euro) met hem mee zouden mogen rijden de volgende dag. Het was uiteraard veel duurder dan de bus, maar ook goedkoper dan de normale taxiprijs. We gingen akkoord.

Even later kwam dezelfde taxichauffeur terug met een nieuw voorstel. Hij zou nog twee andere mensen ook naar Havana brengen en samen konden we de prijs dan delen door twee. Schitterend idee! Alleen… Zowel wij als het andere koppel hadden grote koffers bij en de taxi was klein. Te klein, bleek de volgende dag. Om een lang verhaal kort te maken, we gingen uiteindelijk apart met de taxi en betaalden 70 euro.

Havana stedentrip
straten van Cuba

Bekend hotel in

Havana

Tijdens de taxirit naar ons hotel in Havana, kon onze taxichauffeur zijn enthousiasme voor het hotel niet bedwingen. Hij bleef maar herhalen dat Hotel Nacional de Cuba het meest chique hotel van heel Cuba is en dat het er heel duur is. “Cerveza 3 pesos” zei hij om aan te tonen hoe duur. Wij wisten inderdaad dat dit hotel omschreven werd als een van de betere hotels in Cuba.

Maar we wisten niet dat het uit de regio het meest opvallende hotel was en dat alle locals het ook kenden. Blijkbaar is de Godfather hier ook opgenomen en talrijke bekende staatshoofden, acteurs en artiesten zoals Johnny Depp, Poetin, Churchill en Walt Disney hebben hier al gelogeerd. Onze verwachtingen waren dus wel tamelijk hoog.

Oud maar mooi

Aangekomen aan het hotel was onze eerste indruk algemeen positief. De inkomhal was groot en mooi versierd. De materialen waren oud, dat wel, maar het had enorm veel charme. Ook het personeel was goed op elkaar afgestemd. Het inchecken verliep, net zoals in Varadero, handmatig. We moeten allerlei documenten ondertekenen en als we al in de kamer wilden moesten we ook bij betalen. Dat deden we niet.

Na een uurtje probeerden we het nog een keer bij een andere baliemedewerkster en die gaf ons gretig de kamersleutels. Een tip: Meestal kan je dus sneller op de kamer dan het normale check-in uur. Je moet alleen blijven proberen en vooral niet betalen om vroeger op je kamer te kunnen! Tenzij je dat zelf wilt natuurlijk.

Vreemde sfeer

Hoe meer we van het hotel zagen, hoe mooier we het vonden. Er liepen zelfs pauwen in de gigantische tuin van het hotel! De sfeer veranderde spijtig genoeg de dagen nadien. Medewerkers van het hotel waren kortaf, behalve als je iets moest betalen. De enige interactie die wij kregen met hotelmedewerkers was bij het bestellen van eten of drinken. Voor de rest hadden we het gevoel genegeerd te worden. Er hing een vreemde sfeer.

We dachten dat het misschien zou liggen aan het feit dat sommige toeristen totaal geen contact willen en dat ze dat van ons dus ook dachten. Of het feit dat Cubanen vroeger niet met toeristen mochten spreken. Hopelijk gaf dit geen beeld voor heel de bevolking van Havana.

Centrum Havana
Gele auto in Cuba

Eerste indruk Havana

Vanuit het hotel zijn er verschillende taximogelijkheden om naar de stad te gaan. Je kan een soort brommer nemen, een moderne auto of een klassieke auto. Wij kozen voor de eerste optie aangezien dit de goedkoopste manier is en we dit ook wel avontuurlijk vonden. Een tip: Betaal nooit meer dan 10 CUC voor een ritje. En dat is al redelijk veel!

Hittegolf

Eens in de stad overviel de hitte ons helemaal. We waren nog geen 10 minuten aan het wandelen of we snakten al naar koud drinken en schaduw. Het eerste het beste barretje gaf ons de verfrissing die we zochten. Hier hadden we voor het eerst de indruk dat de uitbaters ons teveel aanrekenden maar daar durfden we toen nog niet echt iets van zeggen. Het is blijkbaar vaak zo dat ze geen rekening geven en je achteraf dus meer betaalt dan de oorspronkelijke prijs.

Een menukaart hebben veel restaurants of bars ook niet. Na de verfrissing en een klein uurtje later in de stad hadden we geen zin meer om de hitte nog te trotseren. We besloten terug naar het hotel te gaan om aan het zwembad afkoeling te zoeken. Onze eerste indruk van Havana was dus niet echt positief, maar dat zal wel aan de vermoeidheid en de warmte liggen… Dachten we toen.

Bijzondere plek

Vol goede moed trokken we dagen nadien opnieuw de stad in. Elke keer opnieuw werden we verrast door de hitte. Nog nergens anders ter wereld hadden we er zo’n last van. “Zweters” zijn we niet echt maar hier liep het zweet van ons lijf. En de lokale bevolking? Die leken er geen last van te hebben. Geen druppeltje zweet op hun voorhoofd te bekennen. Alsof ze immuun zijn geworden voor dit soort hittegolven. Wij in ieder geval niet. En verfrissing was ook niet meteen nabij.

Toch wilden we graag meer zien van deze stad en we zetten door op zoek naar de mooiste plekjes. De mooie, oude gebouwen en kleurrijke huizen zijn fascinerend. Sommige huizen zijn compleet vervallen en worden niet meer heropgebouwd. De tijd heeft stilgestaan en dat maakt Havana zo bijzonder. Je kan hier werkelijk verdwalen in de wirwar van steegjes.

Straatbeeld
Auto's in Havana

Ergernissen

Hoewel de straten prachtig zijn, kon Havana ons hart niet veroveren. De stad heeft zoveel te bieden, maar er ontbreekt iets. Of veel. Wij vonden het lastig dat verkopers van winkels en taxichauffeurs je altijd en overal weten te vinden en aanspreken ook al ben je niet geïnteresseerd en laat je dat ook duidelijk merken. Meermaals zochten we een plekje schaduw op om even op adem te komen, maar je wordt niet met rust gelaten.

Dat is heel spijtig. Wij voelden ons hier niet op ons gemak en continu geviseerd. Die mooie foto’s die we van Havana zagen, waren bijna onmogelijk te maken. Overal liepen mensen of waren er wegenwerken aan de gang. Ook lokale winkels voor wat drank en versnaperingen waren er niet te vinden. En de prijzen waren overal torenhoog. In werkelijkheid was het voor ons dus niet echt zo’n droombestemming dan we vooraf dachten.

Tour met de oldtimer door Havana

Je bent natuurlijk in Cuba om ook eens met een oldtimer mee te rijden. Je kan er niet omheen. Hier zijn zoveel taxichauffeurs die deze ritjes aanbieden. Wij hadden online een tour geboekt bij GetYourGuide om de stad te verkennen met een oldtimer. Het begon al “goed” bij het vinden van het juiste adres. Na een halfuur zoeken waren we eindelijk op de juiste plek. De organisator zei meteen dat we te laat waren. Verbaasd keken we naar elkaar. Te laat? Hoezo? Onze afspraak was, volgens ons, om vijf uur en het was kwart voor vijf. Volgens de organisator begon de tour om kwart na vier en waren we dus al een halfuur te laat. Opnieuw een vreemde situatie. De organisator bleef wel vriendelijk en zei dat het niet erg was. De chauffeur stond klaar.

De natuur in

We kregen een prachtige rode cabrio oldtimer als vervoersmiddel en waren in onze nopjes. Ook de chauffeur was enorm vriendelijk en maakte zelfs een paar grapjes. Na vijf minuten rijden stopte de chauffeur langs de kant van de weg en nam hij van ons wat foto’s. Het was niet echt een bijzondere plek voor foto’s dus deze situatie voelde wederom vreemd aan. Twee minuten wachten langs de kant van de weg werden er uiteindelijk zeven toen plotseling onze gids in de auto stapte en we terug vertrokken voor de verdere tour.

We reden voorbij de rijke buurt van Havana, wat op zich niet zo veel voorstelt, door naar het woud van Havana. We wisten niet dat Havana een bos of woud had, dus dat was zeker een leuke verrassing. Het bos was een prachtige plek met speciale bomen, beplanting en een riviertje. De gids gaf ook de tijd om een paar foto’s met de auto te nemen, maar ook dit was niet echt een fotogenieke plek. Misschien zijn we daar te veeleisend in, maar we hebben vooraf vaak een beeld hoe we bepaalde foto’s willen maken en nu viel dit helemaal tegen.

Oldtimer in cuba
oldtimer in havana

Mojito als troost

Na dit bezoek reden we langs het water naar ons hotel. We wisten dat het einde van de tour bij ons hotel zou zijn. Dit is namelijk voor toeristen ook een enorme trekpleister. Alleen was het nu een uurtje later dan wij vertrokken waren. En de oorspronkelijke tour zou twee uur duren. We hadden dus de helft van onze tour verloren door “te laat” te komen, hoewel we er zeker van waren dat we op tijd waren.

Een beetje teleurgesteld van onze tour, arriveerden we in ons hotel voor een “Maffia Mojito”. Gelukkig was dit de beste mojito die we al ooit gedronken hadden. Een tip: Spreek zelf een taxichauffeur aan om een rondje te doen en te stoppen op mooie plaatsen voor enkele leuke foto’s. Je zal wellicht minder betalen en meer plezier beleven. Zo’n rit met de oldtimer is zeker een must do en een unieke ervaring. Het hoort bij een bezoek aan Havana. Maar georganiseerde tours zijn niet zo’n goed idee.

Algemene indruk Havana

We begrijpen dat toerisme in Havana nog niet op volle toeren draait, en dat de mensen die hier wonen ook gewoon hun geld willen verdienen. Maar de manier waarop is voor ons heel fout. We hebben vaak het idee gehad dat we werden opgelicht gewoon omdat we toeristen zijn. Vaste prijzen voor eten, drinken, taxiritjes en dergelijke hebben ze hier niet. Je moet continu onderhandelen en heel goed opletten en dat maakt reizen hier vermoeiend. Ook al heb je een keer maar 6 CUC betaalt voor een taxirit, toch moet je de volgende keer opnieuw onderhandelen over de prijs en betaal je misschien wel opeens 8 CUC terwijl je weet dat het voor 6 CUC ook kan en ze daar ook voldoende aan verdienen. Cuba en vooral Havana heeft veel te bieden, maar hun mindset moet eerst lichtjes veranderen. Wij zullen er in ieder geval niet snel nog een keertje naartoe reizen.

Deze week reizen we naar een nieuwe droombestemming. Denk aan palmbomen, luxueuze hotels, parelwitte stranden en zwemmen met haaien of varkens… Wij gaan naar de Bahamas! Je leest er volgende week alles over. Tot dan!

Receive the latest news

Subscribe To Our Weekly Newsletter

Get notified about new articles