Travel Reasons logo

Ontdek het Griekse eiland Kreta – Op familievakantie

Op familievakantie

Eiland Kreta

Wij waren afgelopen week te vinden op het Griekse eiland Kreta. Dit was tevens onze eerste keer in Griekenland en de eerste keer dat wij met de Griekse cultuur in aanraking kwamen. Het plaatselijke Griekse restaurant in onze geboortestad niet meegerekend uiteraard. De Griekse keuken kenden we al een beetje, nu nog de rest ontdekken.

Familievakantie op Kreta

Blij als een kind waren we toen vast stond dat we naar Kreta gingen op familievakantie. We boekten sinds een lange tijd nog eens een all-in vakantie bij Neckermann. Onze familie had gevraagd om voor hen een vakantie te boeken en we vonden deze bestemming zo leuk dat we dan maar ineens mee gingen. Een all-in is gemakkelijk te boeken en wegens tijdsgebrek en uitstekende aanbiedingen, hebben we dan ook voor deze optie gekozen. Deze keer dus niet alles zelf regelen (hoewel dat toch een stuk goedkoper was geweest). Zo gebeurd zo gedaan, wij gingen naar Kreta!

eiland Kreta

Vijf sterren

Ons vijfsterrenhotel had het helemaal: groot zwembad, verzorgde kamers, uitgebreid buffet, stijlvolle inrichting en pal aan het strand gelegen. Ook het personeel deed zijn uiterste best om aan alle vragen van de hotelgasten te voldoen. Sommigen spraken zelfs Frans of Duits of en andere taal buiten hun moedertaal om het cliënteel uit verschillende landen in de watten te leggen. 10 dagen heerlijk genieten was zonder twijfel de bedoeling. Onze familie was ook enthousiast. Het werd snel duidelijk dat we hadden gescoord met deze droombestemming. En de vakantie was nog maar net begonnen.

Rethymnon

Ons hotel, Rethymnon Palace, ligt zoals de naam zegt in de gemeente Rethymnon tussen Heraklion en Chania. Deze steden zijn de grootste en bekendste van het hele eiland, maar Rethymnon zelf is ook de moeite om te bezoeken. Wij liepen op een bloedhete dag door de pittoreske straatjes en de haven van Rethymnon en deze stad heeft ons echt aangenaam verrast. Winkeltjes met lokale en handgemaakte producten, een vissershaven, antieke huizen en gezellige pleintjes kleuren de stad. Wie houdt daar nu niet van?

Avontuur

Na een paar dagen aan het zwembad te liggen, hebben we daar ook snel genoeg van en willen we erop uit trekken. Dat was dit keer niet anders. Al hebben we wel onze meest avontuurlijke uitdagingen achterwege gelaten omdat we nu met vijf personen waren en niet enkel onder ons tweetjes. Het is niet gemakkelijk om activiteiten te vinden voor een diverse groep. Niet iedereen vindt alles even leuk, maar onze eerste uitstap was voor iedereen unaniem een voltreffer.

Straten Rethymnon
Gezellig Kreta Teras

Beach-hoppen in Kreta

Eiland-hoppen was te duur en nam te veel tijd in beslag dus daarom besloten we maar te beach-hoppen. We weten niet of dit een bestaand woord is, maar we doelen op de activiteit van verschillende stranden op een dag bezoeken. We boekten online een tour en onze eerste stop vanuit Rethymnon was Damnoni Beach. Een mooie plek voor een rustige stranddag, maar meer ook niet. Van daaruit namen we de boot naar Preveli. Dit strand tussen de rotsen is prachtig op zichzelf maar wat het pas echt mooi maakt is het palmbos en de aangelegen lagune.

Palmbomen

Als er iets is dat ons aan vakantie doet denken, zijn het wel palmbomen. En deze uitstap was dan ook ideaal om dat vakantiegevoel aan te wakkeren. Eindeloos veel (soorten) palmbomen tekenden zich af naast de prachtige groen-blauwe lagune die stroomde tot aan het strand. Het is bijna onwezenlijk om zo een prachtig stukje natuur vlakbij het strand te vinden. Dit stukje paradijs was het mooiste dat wij al in Europa gezien hebben. Ik denk dat hetzelfde geldt voor onze familie.

Plakias

Na ons te amuseren in het koude maar deugddoende water van de lagune, namen we nog even pauze op het strand met een lekker drankje. Heerlijk! Daarna nam de veerboot ons terug richting Damnoni om van daaruit verder te rijden naar Plakias Beach. Dit is maar een tiental minuten rijden van Damnoni. Het strand is er nog een stuk rustiger en er zijn veel eetgelegenheden. Na een verre wandeling in het palmbos waren we zeker toe aan een hapje. Tip: Bij veel zaken krijg je gratis toegang tot de ligbedden op het strand als je bij hen iets besteld om te eten of te drinken.

Plakias beach

Uitgeput

Onze laatste stop van deze tour was de Kourtaliotis Gorge, een enorme kloof tussen twee rotsen waar een rivier door stroomt. De Grieken noemen het wel eens de Grand Canyon van Kreta. Die term is zwaar overdreven, maar het is een mooie plek om even te stoppen. Echt uitrusten doe je hier niet aangezien je 250 trappen naar beneden moet, wil je de watervallen zien. Het uitzicht is minstens even mooi van bovenaf dus bespaar je de moeite indien je niet goed te been bent. Wij waren doodop toen we terug boven kwamen. Die trappen naar beneden kost bijna geen moeite, maar terug naar boven… Halleluja!

Verdiende rust

Na een dagje avontuur en inspanning, was het tijd voor verdiende rust. Plonsen in het zwembad, dan nog eens pootje baden in de felblauwe zee. En tussendoor eten. Veel eten. Een all-in van tijd tot tijd is nog niet zo slecht… Al kan het publiek bij een all-in wel wat beter. Althans in ons hotel. Een aantal verzuurde gezichten kleurden de hotelsfeer meer grijs dan geel, als je begrijpt wat ik bedoel. Om nog maar te zwijgen van de onbeleefdheid van sommige hotelgasten. Manieren heeft duidelijk niet iedereen meegekregen in zijn opvoeding. De laatste dag moesten we zelfs tussenkomen bij een ware “ligbed-oorlog”. Je hoort het goed! Twee volwassen mensen maakten ruzie met fysiek en verbaal geweld over een ligbedje. De hotelmanager moest er zelfs bij komen. True story

Roadtrip tijd in Kreta

Terug naar de rust. Wanneer er niet gevochten werd aan het zwembad, was het er een oase van rust en ontspanning. Ook het personeel straalde die rust uit en was altijd beleefd en vriendelijk, in tegenstelling tot sommige hotelgasten dus. Om even te ontsnappen aan de oorlog van de ligbedjes, huurden we voor de komende dagen een auto om zo verder Kreta te ontdekken. Het was immers nog maar eens gebleken dat een tour boeken niet ons ding was. Een huurauto is dat des te meer.

Strand in Kreta

De mooiste Griekse stad

Op een andere bloedhete zomerdag, in Kreta was het elke dag van onze reis rond de dertig graden, gingen we de mooie stad Chania bezoeken. Dit wordt gezien als een van de mooiste Griekse steden en dus zeker de moeite om te bezoeken. Wij genoten er vooral van de lekkere Griekse keuken en de prachtige souvenirwinkels die ze op boten hadden gebouwd in de haven. En als hoogtepunt zagen we in de haven een reusachtige schildpad zwemmen! Blijkbaar hadden we geluk want achteraf hoorden we dat bewoners dat ze die zelf nog niet eerder hadden gezien. Lucky us!

Vroom bestaan op Kreta

Chania was mooi maar eigenlijk de grote versie van het stadje Rethymnon waar we verbleven. Beiden gezellig dus maar als je er eentje gezien hebt, is het ook wel goed. Onze roadtrip bracht ons verder naar het Arkadi-klooster. Dit klooster speelde een belangrijke rol in de oorlog tussen de Turken en de Grieken in Kreta. Buiten het feit dat het er erg mooi is, het klooster en de kerk zijn namelijk goed bewaard gebleven, kan je hier ook heel wat bijleren over de Griekse cultuur en geschiedenis. En de toegang koste ons maar 3 euro/persoon. Een aanrader!

Cliff jumpen

Het absolute hoogtepunt (letterlijk) kwam bij onze laatste stop met de huurauto: Spilies Beach. Reusachtige kliffen en een piepklein strand waar vooral locals komen. Een namiddagje zwemmen in de natuurlijke grot of zonnebaden op het (pijnlijke) stenen-strand. Strandschoenen of slippers sterk aangeraden! Tip: eten in het lokale, en ook enige, restaurant is een aanrader. Wij aten 5 croque monsieurs voor 10 euro! Cliff jumpenhebben we hier niet gedaan wegens iets te avontuurlijk, en vooral ongecontroleerd en daarom ook onveilig, op deze hoogtes. Maar het uitzicht van bovenaf was adembenemend! Voor deze beklimming moet je ook wel een beetje zin voor avontuur hebben want er is geen trap die je naar boven leidt.

kerk op eiland Kreta

Vakantie in Kreta

Onze familievakantie in Kreta was geslaagd! We zijn voor de eerste keer met de Griekse cultuur in aanraking gekomen en dat smaakt naar meer. We begrijpen nu waarom veel vrienden en kennissen zo enthousiast zijn over Griekenland. Adembenemende panorama’s, verfijnd eten, mooie tradities, pittoreske dorpjes en gastvrije inwoners. Kreta had het allemaal! Wij beginnen stilaan te denken aan een nieuwe vakantie op een ander Grieks eiland… Wordt zeker en vast vervolgt!

Receive the latest news

Subscribe To Our Weekly Newsletter

Get notified about new articles