Travel Reasons logo

Ontdek Maleisië – Onze reisroute

Ontdek Maleisië

Onze reisroute

In mei 2022 gingen de grenzen in Maleisië opnieuw open voor toeristen. Wij twijfelden geen seconde en boekten onze tickets. Drie weken lang gingen we de mooiste plekjes van het land opzoeken. Ter inspiratie kan je in dit artikel ontdekken hoe onze reisroute eruitzag. Maar ga vooral zelf op ontdekking in dit land van tempels, regenwouden en verfijnd eten. Ontdek onze reisroute in Maleisië.

Waarom Maleisië?

Maleisië stond al jaren op Sigrid’s bucketlist. De mooie stranden, ruige jungle en culinaire trekpleisters deden haar wegdromen. Tot die droom nu werkelijkheid werd! In mei 2022 stapten we op het vliegtuig richting Kuala Lumpur, hoofdstad van Maleisië, en ontdekten we hoe het land écht is.
Reisroute Maleisië
maleisië reisroute

Kuala Lumpur

Starten deden we dus in Kuala Lumpur. Deze metropool telt zo’n 1,8 miljoen inwoners maar je hebt eigenlijk niet het gevoel in zo’n heel grote stad te vertoeven. Er zijn veel wolkenkrabbers te zien, tientallen winkelstraten en drukke wegen maar de gezelligheid en aantrekkelijkheid van deze stad neemt toch de bovenhand.

Het centrum waar bezienswaardigheden en shoppingcentra zich bevinden is vlot te bereiken met de metro of taxi. En enkele tempels zoals de Batu Caves en Thean Hou zijn gemakkelijk met een taxi te bereiken. Kuala Lumpur is zo’n stad waar je drie dagen kan verblijven of drie maanden. Je wordt het niet snel beu. Wij verblijven er in totaal 5 dagen in het begin van onze reis en 2 dagen op het einde van onze reis. Dat was perfect en raden we ook iedereen aan bij het opmaken van je reisroute voor Maleisië.

Wat te doen in Kuala Lumpur
Kuala Lumpur route

Transport in Maleisië

Als je naar Maleisië reist moet je een aantal beslissingen nemen. Er zijn ontelbaar veel paradijselijke eilanden, denk bijvoorbeeld maar aan Borneo of de Perhentian Islands. Maar die eilanden liggen toch nog op een ‘verre’ afstand van het vasteland. Wil je dus tijd spenderen aan onderweg zijn of wil je liever het binnenland snel en eenvoudig verkennen? Wij kozen voor dat laatste en houden het eiland-hoppen voor een andere keer.

Ipoh

Onze volgende bestemming was Ipoh. Deze stad is eigenlijk prima gelegen als tussenstop voor Cameron Highlands of Penang. Wij gingen van Kuala Lumpur naar Ipoh met de trein. Dat is snel, gemakkelijk en comfortabel. De trein doet er iets langer dan twee uur over. Je kan ook met de bus gaan maar dat gaat een stuk trager.

In Ipoh zelf is weinig te zien. Het wordt door vele blogs aangeraden, maar eigenlijk is de stad zelf een beetje grauw en vervallen. Er zijn enkele gezellige straten, maar daar stopt het. Niet meteen de moeite om halt te houden zou je op het eerste zicht denken. Toch raden we aan om hier een tussenstop te maken want we hebben in de omgeving van Ipoh enkele van de mooiste tempels van het land ontdekt. We beschrijven deze uitgebreid in onze lijst met Wat te doen in Ipoh. Om de omgeving van Ipoh te ontdekken heb je voldoende aan drie à vier dagen.

Concubine Lane

5 Cameron Highlands

Na Ipoh trokken we verder richting Cameron Highlands, het walhalla voor liefhebbers van thee en aardbeien. Oorspronkelijk moest het één van onze favoriete bestemmingen van deze reis worden want op zowat elke blog lazen we dat dit de mooiste regio van het vasteland is.

Toegegeven, de theeplantages zijn indrukwekkend en fijn om te bezoeken, maar Cameron Highlands heb je op een dag of twee dagen wel volledig gezien. Tenzij je (meerdaagse) trektochten wil maken in de jungle natuurlijk. We zouden dus aanraden om een daguitstap vanuit Ipoh te maken of hier maximum één à twee nachten te verblijven. Zeker niet langer. We zijn van Ipoh naar Cameron Highlands met de taxi gegaan. Dat viel best goed mee qua prijs voor deze lange rit.

Maleisië reisroute Cameron Highlands
Thee velden

Penang

Als vierde bestemming besloten we om Penang te bezoeken. Penang is een eiland maar verbonden met het vasteland door een brug. Je kan er dus zowel met de veerboot als met de taxi, bus of trein geraken.

Omdat Bryan zijn laptop vergeten was in het hotel in Ipoh, reden we van Cameron Highlands terug naar Ipoh om van daaruit de trein te nemen naar Butterworth, het dichtstbijzijnde station. Via Ipoh reizen is eigenlijk ook het gemakkelijkste om van Cameron Highlands naar Penang te gaan. Vanaf het station in Butterworth nabij Penang namen we een taxi tot aan ons hotel in Georgetown, hoofdstad van Penang.

Penang heeft enkele leuke plekjes die je in onze lijst Wat te doen in Penang kan ontdekken, maar toch wist het eiland ons niet te bekoren. Misschien omdat het helemaal niet aanvoelde als een eiland? We verbleven in Georgetown, wat toch wel een drukke stad is en niet meteen de rustgevende eiland-vibe gaf waarnaar we op zoek waren.

Eigenlijk was het niet de bedoeling om tijdens onze reis voornamelijk steden te bezoeken. We hadden gehoopt dat Penang iets exotischer zou zijn, maar helaas viel dat dus een beetje tegen. Wij zouden hier niet meteen nog een keer naartoe keren.

Penang Route
Maleisië route

Laatste dagen

We hadden nog 6 dagen om te spenderen voor we terug naar huis keerden, dus moesten we echt afsluiten met een wow-gevoel. Als laatste bestemming in Maleisië besloten we daarom Langkawi te bezoeken, een paradijselijk eiland gelegen op enkele uren met de veerboot of met het vliegtuig vanaf Penang.

De veerboot vanuit Georgetown (Penang) ging niet, dus moesten we naar het station in Kedah, op zo’n 2,5 uur rijden van Georgetown. Langkawi bereikten we dus eerst met een lange taxirit en dan met de veerboot.

Langkawi

Tot onze grote verbazing was Langkawi wél goed georganiseerd qua vervoer en toerisme. Je merkt meteen dat dit een toeristisch eiland is voor zowel inwoners van Maleisië als buitenlandse toeristen. We voelden hier wel meteen een goede vibe.

We ontdekten ook prachtige watervallen, een waanzinnig uitkijkpunt en witte zandstranden. Wat er allemaal te doen is in Langkawi, kan je via onze handige lijst te weten komen.

Langkawi Sky Bridge

Private pool villa

We verbleven enkele nachten bij het luxeresort The Danna. Dit is wellicht één van de mooiste hotels waar wij al ooit verbleven en zonder twijfel het beste hotel om te verblijven op het eiland. Van de prachtige Engelse architectuur tot de uiterst vriendelijke service, alles aan dit resort is subliem.

We hadden ook de kans om te verblijven in één van de private pool villa’s en dat is een ervaring om nooit te vergeten. Bij de private pool villa verblijf je in een schitterende luxevilla aan het strand, met je eigen zwembad en tuin. Hier heb je de privacy die je zoekt zonder de connectie met het hotel te verliezen. Je wandelt zo naar de lobby, de main pool van het hotel of één van de uitstekende hotelrestaurants. Wij raden dit verblijf aan iedereen aan. In het bijzonder voor een huwelijksreis of speciale gelegenheid. Wat een ervaring!

The danna Langkawi
Hotel Langkawi

Onze indruk

Hoewel we in Maleisië verschillende prachtige plekken ontdekt hebben, zijn we toch wat op onze honger blijven zitten. We hadden van bepaalde locaties meer verwacht. We merken ook dat het toerisme nog niet helemaal hervat is (of er niet echt ontwikkeld is), wat het voor ons soms moeilijker maakte om onszelf te verplaatsen, een tour te boeken of ons als toerist helemaal ‘welkom’ te voelen. In de hotels waar we verbleven was dit gelukkig helemaal anders. Daar werden we met open armen ontvangen, konden we genieten van een op-en-top vakantiegevoel en was alles tot in de puntjes voor ons geregeld.

Dus we zijn zeker en vast blij dat we het moois van Maleisië ontdekt hebben, maar naar ons gevoel valt er nog veel meer te ontdekken in dit unieke land. We zouden dus aanraden om bepaalde locaties links te laten liggen. Als je geen stadsmens bent, kies dan voor de eilanden en minder voor het binnenland.

Auto huren

Als je zelf een auto huurt zijn de afstanden misschien gemakkelijker te overbruggen, maar wees je ervan bewust dat verkeersregels vaak overtreden worden (we hebben meermaals gevaarlijke situaties gezien) en dat ze hier, net zoals in de UK, links op de baan rijden. Als dat geen probleem voor je is, dan kan je opteren om een auto of scooter te huren en zo het land te verkennen.

Staat Maleisië en deze reisroute ook op jouw bucketlist? Of net niet? Laat het ons weten in de comments. Wanneer je vragen hebt over dit land, of een andere bestemming, mag je ons ook altijd een berichtje sturen.

LinkedIn
Reddit
Telegram

Meer over Maleisië

Receive the latest news

Subscribe To Our Weekly Newsletter

Get notified about new articles