Travel Reasons logo

Eerste week in Peru – Lima en Cusco ontdekken

Lima en Cusco

Ontdekken

Om 2020 goed in te zetten, boekten we de laatste week van 2019 onze vlucht naar Peru. Als natuurliefhebbers staat dit land staat natuurlijk al lange tijd op onze bucketlist en nu was de tijd daar om er naartoe te trekken. De voorbije week waren we in de hoofdstad Lima te vinden en daarna trokken we verder richting het toeristische Cusco. Lees hier alles over onze eerste week in Peru.

Onze vlucht naar Lima

Onze vlucht naar Lima in Peru vertrok vanuit de luchthaven van Schiphol in Amsterdam. Dit ligt op zo’n twee uur rijden vanuit België waar wij wonen. Amsterdam is de dichtst bijzijnde plek voor ons om een rechtstreekse vlucht naar Peru te maken. Bijna alle andere luchthavens en -maatschappijen vliegen met een overstap. Daar hadden we dit keer echt geen zin in omdat de vlucht op zich al zo’n twaalf uur duurt. Een upgrade bij een vlucht van bijna twaalf uur is dus geen overbodige luxe. Je bent immers de hele dag onderweg en dan is ontspanning op het vliegtuig welkom.

Week in Peru -stadsplein
Kleurrijke gebouwen in Peru

Week in Peru

Lima

De vlucht op zich viel goed mee. De andere passagiers niet meegerekend. Dat is iets waar we ons keer op keer aan ergeren, ook al proberen we nog zo hard om het niet te doen. We vinden onszelf echt wel verdraagzaam maar sommige passagiers laten toch altijd hun “beste” kant zien op een vlucht. Of zijn wij de enigen die daar last van ondervinden? Dat ter zijde, na een vermoeiende vlucht stond er ons nog een ellenlange rij aan de grenscontrole op de luchthaven van Lima te wachten. Na bijna 24 uur onderweg te zijn kwamen we eindelijk toe bij ons hotel.

Omdat we de klok rond onderweg waren en rond de avond in Lima toekwamen, konden we meteen gaan slapen. Ontwaken deden we steeds rond vijf à zes uur ‘s ochtends. Niet meteen aangenaam om zo vroeg wakker te zijn maar het zorgde er wel voor dat we geen jetlag hadden. Ons lichaam moest niet echt recupereren van de uurwissel en dat was een fijne ervaring. Meestal zijn we een paar dagen ziek of slapen we slecht door de jetlag zoals in Mexico maar dit keer dus niet. Top!

Verwonderd door Lima

Lima zelf is een reusachtige stad met zo’n tien miljoen inwoners. Het spreekt dan ook voor zich dat we niet de hele stad konden verkennen op enkele dagen tijd. Het historische centrum is natuurlijk wel iets dat je moet gezien hebben. Lima deed ons terug denken aan verschillende landen die we al bezochten. Hier waanden wij ons precies terug in Cuba (maar dan mooier!) in combinatie met de sfeervolle muziek en goedlachse bevolking van Mexico. Het was een blij weerzien met een cultuur die ons nauw aan het hart ligt.

Als je net buiten het historische hart van Lima trekt, kom je al snel in een heel ander soort sfeer terecht. Zo rustig als het in de kern is, zo druk is het in de rand ervan. Overal lopen mensen en verkopers en word je continu aangesproken om iets te kopen. Een chaotische plek maar wel eentje die ook zijn charmes heeft. Wij genoten vooral van de prachtige gebouwen in de binnenstad en de markten net daarbuiten. Lima heeft ons verwonderd.

Barranco wijk in Lima
Straten Lima

Oneindige kustlijn

Lima is een stad aan de kust in Peru. De kustlijn lijkt oneindig en dat maakt de stad des te populairder. Surfers, wandelaars, lopers en fietsers komen hier naartoe om te sporten met een prachtig uitzicht. De kustlijn is omgeven door berglandschap wat ons dan weer deed denken aan onze reis in Zuid-Afrika. Een prachtig tafereel waar je uren naar kan kijken.

Hoewel de kustlijn oneindig lang lijkt te zijn, is het strand aan de korte kant. Het kan er in de namiddag heel erg druk worden en dat is exact de reden waarom het strand ons niet wist te bekoren, ondanks de hoge temperaturen die opliepen tot zo’n dertig graden celsius. We genoten wel van een wandeling met zeebries langs de kust en hielden een lunchpauze bovenaan een berg met zeezicht. Een aanrader!

Veilig gevoel

Hoewel Lima zo groot is en grote steden meestal een hogere mate van criminaliteit kennen, voelden wij ons enorm veilig op straat. Ook ‘s avonds hebben we ons nooit onveilig gevoeld. Er is steeds veel volk op straat en de mensen zijn er onvoorstelbaar vriendelijk. Bijkomstig is er overal wel een bewaker of politieagent in de buurt. Deze maken je er ook attent op om je waardevolle spullen goed bij je te houden. Zo kwam er een beveiligingsagent ons vriendelijk verzoeken om onze rugzak op onze schoot te leggen in plaats van aan onze stoel te hangen tijdens onze lunch. Het voelde voor ons niet onveilig aan om onze rugzak aan de stoel te hangen, maar we vonden het wel opmerkzaam en attent dat de agent ons erover aansprak. Veiligheid gaat boven alles in Lima, zoveel is duidelijk!

Kleurrijk

Zuid-Amerika is een al kleur. En in Lima is dat niet anders. Overal hangen gekleurde slingers met pompons en op straat vind je allerlei huizen in felle kleuren gaande van groen tot roze. Een specifieke buurt waar dat heel opvallend is, is Barranco. Deze wijk is bezaaid met kleur en good vibes. Hier worden wij gelukkig van! Het is zeker een van de mooiste buurten van Lima die je moet gezien hebben. Naast de huizen, is ook de klederdracht van de gemiddelde Peruviaan kleurrijk. Denk maar aan de typische ponchos en sjaals van alpacawol. Allen in de mooiste kleuren!

Stadsplein in Lima
Week in Peru - kustlijn

Week in Peru

Cusco

Na een paar dagen te vertoeven in Lima trokken we richting Cusco om de prachtige natuur te gaan bewonderen. Vanuit Cusco zouden we ook naar het wereldbekende Machu Picchu gaan. Maar daarover later meer.

Naar Cusco gingen we met een binnenlandse vlucht. We kozen voor deze optie omdat een busreis van zo’n acht uren ons niet bepaald aansprak. Met het vliegtuig ben je er zo. Cusco ligt op zo’n hoogte van bijna 3400 meter boven de zeespiegel. Niet mis dus, dat hebben we aan de lijve mogen ondervinden.

Hoogteziekte

De eerste dag voelden we ons een beetje “vreemd” met hier en daar lichte klachten van hoofdpijn. Maar de dag erop werd alles erger. Barstende hoofdpijn, misselijkheid en overgeven, ademhalingsproblemen, draaierigheid en een verdoofd gevoel aan handen en voeten. Hoogteziekte, altitude sickness of soroche, is een soort ziekte die je krijgt wanneer je (te snel) op een bepaalde hoogte vertoeft. Ons lichaam kon zich niet snel genoeg aanpassen aan de ijle lucht op deze hoogte waardoor alle bovenstaande symptomen (kunnen) optreden. Sommige mensen hebben er geen last van, maar wij dus wel. Dat komt ervan als je van laag België komt.

Het bleef helaas niet bij een paar uurtjes “uitzieken” voor Sigrid dus besloten we een arts te contacteren. In een lokaal ziekenhuis kreeg ze zuurstof toegediend en wat medicatie tegen misselijkheid en hoofdpijn. Zuurstof is de enige remedie die helpt tegen acute hoogteziekte. Na een paar uur in het ziekenhuis werden de klachten minder. En de dag erop voelden we ons weer een beetje beter. Toch blijven er een aantal symptomen, zoals draaierigheid en tintelingen in vingers en tenen. Daar moet je helaas mee leren leven als je in Cusco verblijft. Toch minstens voor een aantal dagen. De mensen die hier wonen hebben er gelukkig geen last (meer) van.

Kerk in Cusco
Straten van Cusco

charmant

Nadat we beiden aan de betere hand waren, trokken we de binnenstad van Cusco in. Een charmante plek boordevol winkels met van alpacawol gemaakte souvenirs. Van kledij tot sleutelhangers. En dat allemaal overgoten met kleuren en patronen. Zeker de buurt van San Blas is heel charmant. Je vindt hier talloze hippe winkels met handgemaakte kledij en juwelen. Wat een gezellige plek! ‘s Avonds wordt het er nog gezelliger als de straatverlichting aangaat en je duizenden lichtpuntjes in de omgevende bergen ziet. Wondermooi! Ondanks het ziek zijn, heeft Cusco zoveel te bieden. We zijn blij dat we hier geweest zijn!

Volgende week in Peru

De komende week in Peru zullen we vanuit Cusco een aantal uitstappen doen. Rainbow Mountain stond op de planning maar door de hoogteziekte lijkt het ons geen goed idee om nog hoger te klimmen (tot zo’n 5000 meter). Daar bovenop is het een enorme inspanning en die kan ons lichaam momenteel niet aan. We zijn al buiten adem van de trap die we in het hotel nemen. Hoogteziekte is geen lachertje. We zullen dus andere uitstappen doen vanuit Cusco en volgende week trekken we richting Machu Picchu. We kijken er naar uit!

Je kan onze avonturen op de voet volgen via Instagram en Facebook.

Receive the latest news

Subscribe To Our Weekly Newsletter

Get notified about new articles