Travel Reasons logo

Mexico week 6: Mexico in ons hart

Week 6

Mexico in ons hart

Het einde van onze rondreis doorheen Mexico komt stilaan in zicht. Deze mooie reis sluiten we af in het surfersdorp Sayulita. Hier hebben we genoten maar ook tegenslag gekend. Het was zonder twijfel een bijzondere plek. Wil je weten waarom? Lees dan vooral verder!

Surfersdorp Sayulita

Onze laatste bestemming van onze doorreis doorheen Mexico is het surfersdorp Sayulita. Dit ligt een uurtje rijden van Puerto Vallarta. Eerst stond het niet op onze planning, maar we zijn zo blij dat we deze badplaats uiteindelijk nog toegevoegd hebben aan onze roadtrip! Wat een plek. Eén van de beste plaatsen die we in ons leven al gezien hebben. Denk aan uitgestrekte stranden met prachtige palmbomen, een helderblauwe zee en de mooiste en gezelligste winkeltjes en strandbars die er zijn. De meeste mensen die hier op vakantie komen, zijn surfers en hippie-types. Allemaal heel erg lieve, gezellige mensen. Vergeet Bali en Tulum. Hier is Sayulita!

Wat te doen in Sayulita? Kleurrijke straten

Tegenslag

Mexico

Onze eerste dagen in Sayulita waren perfect. We gingen lekker uit eten, keken ’s avonds naar de open sterrenhemel en genoten van het uitzicht op de mooie oceaan. De (oorspronkelijk) laatste dag van ons verblijf hier, zullen we echter niet snel vergeten.

Op onze laatste avond in Sayulita, na een heerlijk diner, besloten we samen nog iets te gaan drinken op een typische strandbar zoals je hier vaak ziet. Bryan koos een mojito en Sigrid een daiquiri met mangosmaak. Dat had ze niet moeten doen. De uren die volgden waren een hel. Heel de avond en nacht heeft ze zonder stoppen moeten braken. Tot ’s morgens rond een uur of 11. Nadien heeft ze nog in een lokaal ziekenhuis aan een infuus moeten liggen wegens uitdroging. Uitgeput en ziek was niet hoe we ons vertrek hier hadden voorzien.

Normaal gezien zouden we nu vertrekken richting Mexico City. Ons hotel en vliegtickets lagen al lange tijd vast. Maar het was onverantwoord om op deze manier te reizen. Het was duidelijk dat dit niet ging lukken. We hebben dan maar alles geannuleerd en ons verblijf in Sayulita verlengd. Alles bijeen was dit een enorme extra kost, maar we hadden geen keuze. Vermijd zelf ziekte op vakantie met deze tips.

Bijgeloof

Het was alsof de laatste dagen er ‘iets gekeerd’ was tegen ons. Alles moest fout lopen. Het is niet gemakkelijk om dan zelf rustig te blijven. Er waren een aantal momenten waarop we duidelijk geërgerd waren en soms niet wisten waaraan we dit ongeluk verdiend hadden. Misschien is het bijgeloof, maar in Guanajuato zijn we naar het Mummy Museumgeweest en sindsdien is er heel wat fout gelopen. We dachten dan ook dat dit met elkaar te maken kon hebben en het ons slechte karma gaf. Nu we al onze foto’s van dit bezoek gewist hebben, gaat alles precies terug wat beter. Noem ons gek, maar er is iets met dat museum…

Sayulita in Mexico

Daguitstap

Na onze tegenslagen, besloten we extra te genieten van onze laatste dagen in Mexico. Het wondermooie Sayulita maakt werkelijk alles goed. Een dagje heerlijk relaxen op het strand of het eiland rond rijden op een quad of golfkarretje, of zelfs te paard of met de ezel. Het kan allemaal.

Omdat we een aantal dagen stil gezeten hadden, kozen we ervoor om terug wat actie en avontuur op te zoeken. We gingen, samen met een fijn gezin uit België, naar de petrogliefen van Altavista.

Altavista is een plaats in Mexico op een uurtje rijden van Sayulita. Er is een mooie wandeling die je doorheen de petrogliefen leidt. Dit zijn afbeeldingen op rotsen die honderden jaren geleden zijn gemaakt. De petrogliefen zijn in de rotsen gekerfd. Er zijn verschillende tekeningen waaraan vroeger veel belang werd gehecht, zoals bijvoorbeeld een stro-mannetje dat getekend werd voor een goede oogst.

Naast deze indrukwekkende graveringen, vind je in Altavista ook water en een mooi bos om door te wandelen. Het is een vredevolle plek waar je kan genieten van een korte maar intense wandeling. Aan het einde van het bos, is er een riviertje waar je even tot rust kan komen. Let wel op: in het voorjaar is er weinig water te vinden door de droogte.

Na deze stevige wandeling, gingen we richting Chacala. Dit dorp aan de kust ligt vlakbij Altavista. Hier zie je geen toeristen, maar de lokale bevolking geniet er van hun vakantie. We aten heerlijke verse vis op het strand met een Corona in de hand. Fijne afsluiter van deze dag met nog fijnere mensen!

Terugblik

Als we terugblikken op onze 6 weken in Mexico, kunnen we niet anders dan glimlachen. We hebben veel gezien en meegemaakt, maar in onze herinnering is heel dit avontuur een enorm positieve ervaring geweest.

We zijn verliefd geworden op dit land en dus zit Mexico in ons hart. Het heeft onze (hoge) verwachtingen meer dan ooit ingelost en we vinden het spijtig dat we hier moeten vertrekken. We hadden hier nog veel langer kunnen blijven. Maar zoals gezegd in onze vorige blogpost, zullen we ooit zeker terugkeren. Dit land heeft ons hart gestolen.

Mexico is een prachtig land. Als je de kans krijgt om er ooit naartoe te reizen, kunnen wij het iedereen aanraden. Dit land heeft echt veel te bieden. Een tip voor al wie gaat: Neem er voldoende tijd voor. Er valt zoveel moois te zien en zoveel leuks te beleven! En geniet, want voor je het weet is al dit moois weer gepasseerd…

Sigrid-beach
Mexico in ons hart

Volgende bestemming

USA

Nu we vertrokken zijn uit Mexico, hebben we uiteraard al nieuwe bestemmingen die we willen bezoeken. We vervolledigen onze reis door te vliegen naar de United States. Ook hier zullen we heel wat nieuwe mooie plekkenbezoeken. Benieuwd naar onze eerste stop in de USA? Lees dan zeker volgende week vrijdag hier ons bericht! Je kan ons ook steeds volgen op Facebook of Instagram voor updates over onze wereldreis. Tot dan!

Receive the latest news

Subscribe To Our Weekly Newsletter

Get notified about new articles