Travel Reasons logo

Jamaica

Onze week in Jamaica - Montego Bay, Ocho Rios en Negril

Week in

Na onze reis in de Bahama’s, waren wij deze week te vinden in het verre Jamaica! Het land waar de roots van Bob Marley en Usain Bolt liggen. Maar Jamaica is meer dan dat. Het is een kleurrijk, muzikaal en veelzijdig land. Ondanks de good vibes, kenden we ook wat tegenslag deze week. Ontdek hier hoe onze week in Jamaica eruit zag.

Onze Vlucht

Onze vlucht vanuit de Bahamas ging rechtstreeks naar Kingston, de hoofdstad van Jamaica. Het was ongeveer een uurtje en half vliegen met een redelijk klein en oud vliegtuig. Ook de vlucht was redelijk hobbelig met veel turbulentie. De controles gingen ook niet zonder slag of stoot. We werden ook deze keer stevig ondervraagd over ons verblijf in Jamaica en onze terugkeer naar huis. Een tiental vragen later waren we eindelijk officieel toegelaten tot het land. Ya man! (dit zegt de lokale bevolking als ze “ja” bedoelen) Onze week in Jamaica kan beginnen!

Kingston Jamaica
watervallen jamaica

Week in

Jamaica

Kingston

In Kingston zelf verbleven we maar één dag waarbij we enkel het stadscentrum hebben verkend. Het was er snikheet en we leerden al snel enkele lokale gewoontes kennen. Zo rijdt het verkeer links op de baan. En spreekt de bevolking een soort aangepast Engels, dat een mix is van Engels met een paar Spaanse woorden hier en daar. En natuurlijk maakten we reeds kennis met de dansbare muziekstijl. Overal waar we kwamen hoorden we wel ergens muziek spelen. Vooral reggae-tonen galmen door de straten. En daar word je instant vrolijk van!

Montego Bay

Na Kingston reden we met de Knutsford bus naar Montego Bay. Deze rit nam ongeveer vier uur in beslag. Niet meteen een korte rit, maar door het landschap van Jamaica rijden is een attractie op zich. Je komt voorbij zoveel mooie plekken dat de tijd vliegt! We merkten al snel dat dit land heel veel te bieden heeft en dat een week eigenlijk te kort is om de verschillende regio’s te ontdekken. Montego Bay wordt gezien als een van de meest toeristische regio’s van het land. Hier vind je vooral grote hotelketens maar ook de hip strip, een straat met allerlei leuke bars, restaurants en souvenirwinkels. De stranden zijn er meestal privé-bezit van de hotels die er gevestigd zijn. Dat maakt dat ze goed onderhouden en idyllisch zijn.

Ocho Rios

Hoewel Montego Bay veruit de meest populaire plek is voor toeristen, zijn de meeste toeristische attracties echter in Ocho Rios te vinden. Deze stad ligt op ongeveer anderhalf uur rijden van Montego Bay. Niet meteen dichtbij voor een uitstap maar wel meer dan de moeite waard. Je kan hier verschillende tours naartoe boeken om bijvoorbeeld te gaan raften op de rivier, watervallen te bezoeken of het avontuur opzoeken in de jungle. Allemaal adembenemende en unieke activiteiten en daarom boekten wij ook een tour richting Ocho Rios.

Teleurstelling

Wij wilden heel graag de watervallen van Ocho Rios zien en ook de Blue Hole, een natuurlijk zwemparadijs in de jungle. We waren dan ook blij om een tour te vinden die deze twee activiteiten bundelde. Normaal gezien zijn we niet voor tours maar de prijs was echt ongelofelijk en dit aanbod konden we niet laten schieten. Met een groepje van zes trokken we vol verwachtingen richting de eerste watervallen, namelijk Dunn’s River & Falls.

week in Jamaica water
Standbeeld Usain Bolt

Dunn's River & Falls

Daar aangekomen werd het meteen duidelijk dat dit veruit de meest toeristische attractie van het land is. De parking stond vol bussen en auto’s. We waren verrast dat dit eigenlijk een soort waterpretpark was dat ze rondom de bekende watervallen hebben gebouwd. We waren nu al een beetje teleurgesteld in het feit dat dit geen unieke en rustige plek zou zijn.

Waterval beklimmen

Onze chauffeur bracht ons meteen naar een gids die ons zou begeleiden tijdens ons bezoek aan de waterval. Dat was teleurstelling nummer twee. We zouden hier dus niet vrij kunnen rond lopen. Bijkomstig moesten we verplicht waterschoenen kopen om de waterval op te klimmen. Dat werd ons op voorhand niet meegedeeld en vonden we een beetje vervelend.

Met een groep van twintig beklommen we, hand in hand, de gigantische waterval. Op zich een uniek ervaring, als je de honderden andere toeristen niet meerekent. Onze camera konden we niet meebrengen tijdens de tocht en dat was ook een lichte teleurstelling. Achteraf hebben we gelukkig snel nog enkel foto’s kunnen maken van deze mooie plek.

Het was zeker een leuke ervaring maar door het gigantische toerisme hebben we niet echt kunnen genieten van deze plek. We vinden het jammer dat de natuur hier uitgebuit wordt door toerisme en dat de schoonheid van de watervallen hierdoor een beetje verloren gaat. We hoopten dat de volgende plek minder toeristisch was, maar dat verliep ook niet helemaal als verwacht.

Blue Hole en Secret Falls

Blue Hole en Secret Falls liggen in de buurt van Dunn’s River en zijn dus perfect te combineren met elkaar. Helaas werden we bij Blue Hole ook gepusht tot een gids waar we niet om gevaagd hadden. Onze camera mocht niet mee omdat er een andere gids met ons mee ging die foto’s zou nemen. Weer een enorme teleurstelling voor ons. Blue Hole is namelijk een prachtig paradijs. Het is letterlijk een helder blauw natuurlijk zwembad omringd door rotsen en kliffen.

Onze twee gidsen verplichtten ons om van de kliffen te springen, recht het blauwe water in. In het water namen ze wat foto’s van ons en deze photoshoot bleef maar aanhouden. Toen wij vonden dat er genoeg foto’s waren gemaakt, we zouden ze achteraf toch niet kopen, maakte onze gids ons uit voor “bange kippen”. Van een ongemakkelijke situatie gesproken…

wat te doen jamaica ocho
ocho rios Montego Bay

Rush

Met veel tegenzin zetten we in alle haast de tour verder. Voor de gids was er precies geen tijd te verliezen. We gingen door naar de Secret Falls en sprongen van enorme kliffen. Daarna zwommen we een stuk terug tot we uiteindelijk terug op vaste grond stonden en terug richting uitgang stapten. En dit alles in een paar minuten. Echt genieten was het niet. En dat is jammer want de locatie is schitterend. Zo een plek hebben we nog nooit eerder gezien.

Nadien zijn we toch nog even binnen geglipt met onze camera om ervoor te zorgen dat we toch een paar leuke foto’s als herinnering hebben. En natuurlijk om jullie van de schoonheid van deze plek te laten meegenieten.

Saint Ann

Na een tour die niet helemaal aan onze verwachtingen voldeed, probeerden we een andere dag nog een keer een andere tour in de hoop dat die beter zou zijn. Normaal gesproken doen we geen georganiseerde tours maar deze rafting kon je enkel via een tour boeken. Deze keer gingen we raften op de Great River in Saint Ann. Een beetje avontuur!

Bamboevlot

Echt avontuurlijk was onze tocht op het zelfgemaakte bamboevlot niet, maar het was wel een mooie en rustgevende ervaring. Onze gids gaf ons onderweg een heleboel informatie over de natuur van Jamaica en liet ons ook verschillende soorten fruit, planten en drank proeven. Hij masseerde zelfs onze voeten en benen met kalksteen. In Jamaica vindt je deze steen bijna overal en het is dan ook een veel gebruikt product. Een heerlijke massage en zachte beentjes nadien gegarandeerd! Zeker onze leukste uitstap in deze week in Jamaica.

Zelfvoorzienend

De gids stopte ook op de rivier om langs de kant een kokosnoot te plukken en die vers voor ons open te snijden. En toegegeven, vers kokoswater smaakt zo veel beter dan bij ons! Onze gids had zichzelf duidelijk veel vaardigheden aangeleerd om in de natuur alles te vinden om te overleven. Van voedsel tot drinken. Hij ving zelf verse vis en maakte ook zelf zijn eigen vlot van bamboe. Een persoon waar wij alleen maar konden naar opkijken en erg veel respect voor hebben. Deze ervaring was een voltreffer en raden we iedereen aan!

strand jamaica
week in Jamaica aan het strand

Laatste stop in onze week in Jamaica

Als laatste uitstap in onze week in Jamaica kozen we ervoor om de stad Negril te bezoeken. Negril ligt op anderhalf uur rijden van Montego Bay en is gekend voor zijn enorme kliffen en lange stranden. We hadden al veel gehoord van Negril en onze verwachtingen waren dan ook hoog.

Tree House Resort

We hadden een privé-chauffeur voor deze tour geregeld. De eerste stop was Tree House Resort. Dit is een privé-strand in Negril waar je allerlei wateractiviteiten kan doen en ook lekker kan eten. Voor 5 dollar inkom krijg je toegang tot de faciliteiten van het strand en krijg je ook een ligbedje en parasol toegewezen. Heerlijk relaxen hier!

Rick's Café

Na een uurtje op het strand te liggen begon het echter enorm hard te regenen. Onze strand-dag viel letterlijk in het water… De regen op zee had ook wel iets magisch. Het was bijzonder om naar te kijken. We reden uiteindelijk verder naar Rick’s Café. Een bekende plek voor mensen die houden van kliff-springen, lekker eten en typisch Jamaicaanse ambiance. Helaas liet het weer het niet toe om in het water te gaan zwemmen, maar we genoten wel van het uitzicht en een drankje. Bij zonsondergang moet dit een fantastische plek zijn!

Trieste afsluiter

We bleven, omwille van het weer, niet erg lang in Negril en hadden graag nog meer willen zien van deze stad. De lokale winkels en natuur er rond zijn gewoon uniek en de moeite waard om te bezoeken. Het is er ook erg rustig en vredevol. De weg terug naar Montego Bay verliep helaas minder vredevol.

Net buiten Negril zagen we in de verte op de snelweg een man op straat liggen. Toen we dichterbij kwamen zagen we pas wat er echt gebeurd was. Een ernstige situatie waarbij een scooter en een auto gebotst waren eindigde in een dodelijk verkeersongeval voor de man die op straat lag. De man in de auto was er ook niet goed aan toe, maar was buiten levensgevaar. Het beeld van die man op straat en zijn scooter in honderden stukken, is helaas iets dat op ons netvlies gebrand zal blijven staan. Deze gebeurtenis heeft ons naar de keel gegrepen. Een trieste afsluiter van een mooie reis.

Bryan en Sigird
kleurijke week in Jamaica

Kleurrijke week in Jamaica

Jamaica is een bijzonder eiland. Je kan het niet met een ander land vergelijken. Het land heeft iets heel eigen. De cultuur, de mensen, de taal, de muziek en de dans… Alles ademt Jamaica en dat is een sfeer die je zeker wil leren kennen. Wij zullen ons Jamaica altijd blijven herinneren als het land van de uitstekende muziek, de warme mensen en de vrede. Iedereen leeft hier zonder problemen met elkaar en leeft elke dag voluit. Zo simpel kan het leven zijn.

Wekt Jamaica bij jouw ook interesse op? Dan moet je er zeker eens naartoe! We raden je ook aan om een doorreis te maken aangezien elke regio zijn troeven heeft en een plek je niet alles kan laten zien van wat het land allemaal te bieden heeft.

Receive the latest news

Subscribe To Our Weekly Newsletter

Get notified about new articles