Travel Reasons logo

Onze laatste week in Zuid-Afrika – Safari en strand

Laatste week

Zuid-Afrika - Safari

Onze laatste week in Zuid-Afrika is voorbij gevlogen. Hoewel we hier al drie weken verblijven, lijkt er nog zo veel te doen en zo veel te zien. En er is helaas maar zo weinig tijd. Deze laatste week was misschien wel de meest bijzondere en dat komt allemaal door de unieke activiteiten die wij deden waaronder een safari. Kom er hier alles over te weten!

Oase van rust

Hoewel Kaapstad een enorm grote en soms ook overweldigende stad is, zijn er ook talloze plekjes waar je tot rust kan komen. Zo gingen wij naar de botanische tuinen van Kirstenbosch. Dit paradijselijk stukje natuur ligt pal tegen de wand van de bergen wat voor spectaculaire uitzichten zorgt. We deden er een rondrit op een golfkarretje met een lokale gids die werkelijk alles over elke plant en elk dier wist. Een man met een passie! Buiten de prachtige uitgestrekte natuur, zijn hier ook interessante winkeltjes waar je lokale producten kan kopen zoals kruidenthee van de kruiden uit de tuinen, gezichtscrème van bijenwas, schilderijen, handgemaakte juwelen en nog veel meer. Wij zijn hier niet met lege handen vertrokken… Naast leuke winkels worden hier ook af en toe concerten gegeven. Dat moet een magische sfeer geven in dit groene decor.

Plants zuid-afrika
Kirstenbosch

Eindeloos genieten

Als er iets is waar Kaapstad, en eigenlijk een groot deel van Zuid-Afrika, in uitblinkt, buiten de natuurparken gerekend, zijn het wel de adembenemende stranden. In Kaapstad zelf vind je er al heel wat waaronder ook een paar exclusieve stranden. Op deze stranden zie je bijna niemand en sommige stranden zijn zelfs erg afgezonderd waardoor ze bijna privé-eigendom lijken. Daar waren wij naar op zoek!

Onze favoriete plek was Camps Bay en de aangrenzende stranden. Rond de middag is het er heel erg rustig en warm en dus de perfecte plek om in alle stilte te genieten van een dagje zon, zee en strand. We hebben hier voor de laatste dagen dan ook een hotel geboekt om nog meer van het strandleven te kunnen genieten.

Rond Camps Bay hebben wij ook genoten van lekker eten met een prachtig uitzicht. Er zijn een aantal goede restaurants en gezellige strandbars in de buurt. Verder zie je hier een paar lokale kraampjes met souvenirs en kan je eindeloos genieten van het kijken naar de grote, dure villa’s en hotels die op de heuvel gebouwd zijn. Hebben wij geluk dat we ook in zo’n hotel logeerden! Het leuke aan deze locatie is ook dat je gemakkelijk de hop-on-hop-off-bus kan nemen en kan doorrijden naar andere stranden.

Stranden Kaapstad

Op avontuur

Zuid-Afrika - Safari

Onze laatste week kon niet beter eindigen dan met een avontuurlijke safari. Omdat Zuid-Afrika niet meteen het land is waar je aan denkt voor safari’s is het ook niet verwonderlijk dat er maar een gelimiteerd aanbod is. Op zo’n vijf uur rijden van Kaapstad vind je echter een van de mooiste opties om een safari te doen: de Garden Route. Dat is ook waar wij naartoe gingen met de organisatie Bokbus.

Garden Route is een nationaal park waar de big five zit maar ook nog zoveel andere indrukwekkende dieren. Olifanten, giraffen, cheeta’s, neushoorns en zelfs nijlpaarden, het lievelingsdier van Sigrid. Kortom, het leek ons een prachtige ervaring. Hier keken we al zo lang naar uit.

Roadtrip

Onze chauffeur Devon, een vriendelijke jongeman van 26, pikte ons bij de airbnb op om zes uur ‘s morgens. Het zou een lange dag worden want het plan was om al op de eerste dag op safari te gaan. Bleek dat we de enigen waren die deze tour geboekt hadden, dus we hadden een privé-chauffeur. Dat is het voordeel van te reizen in het laagseizoen!

Devon sprak vloeiend Engels, maar ook Afrikaans. Wel grappig dat hij ons kon begrijpen wanneer we tegen elkaar aan het praten waren. Al snel wisselden we in beide talen wat woorden uit die voor grappige situaties zorgden. Zo zeg je bijvoorbeeld ‘volstruis‘ tegen struisvogel. Devon zei dat wij hun taal zo moeilijk maakten, en gelijk heeft hij want Afrikaans is echt de simpele versie van het Nederlands. Ze zeggen precies waar het op staat, zonder moeilijke woorden. Maar even de taalvaardigheid ter zijde nu.

Tussenstop

Onderweg naar Garden Route National Park maakten we enkele stops waaronder eentje op de weg die langs de oceaan ging. Toen we hier passeerden kwam net de zon van achter de reusachtige bergen tevoorschijn en dat gaf een waanzinnig mooi plaatje. We stopten voor enkele foto’s en reden weer verder.

De volgende stop was een, alleen bij de lokale bevolking bekende, badplaats waar je wilde pinguïns kan spotten. De diertjes zien er heel erg gelukkig uit hier, volgens ons zitten ze hier beter dan op Boulders Beach waar veel toeristen langs komen. Hier zijn we in onze eerste week Zuid-Afrika naartoe gegaan.

Nadien stopten we nog even in Hermanus. In dit dorp aan de kust kan je walvissen spotten wanneer het er het seizoen voor is. Helaas hebben wij er geen gezien. Volgende keer meer geluk. Wel hebben we hier lekker gegeten en even de benen kunnen strekken! Het is ook een mooie plek om even te genieten van het uitzicht over de oceaan.

Logeren in een lodge

Aangekomen bij Garden Route Game Logde, de naam van onze verblijfplaats tijdens de safari, merkten we al dat dit een magische plek was. In de verte hadden we al een olifant gespot. Wauw! De lodge zelf was nog mooier dan we het ons hadden ingebeeld. Een kleine maar gezellige houten hut met als kers op de taart een fantastisch uitzicht over het nationaal park. Adembenemend! En het zwembad met infinitypool maakte deze plek nog indrukwekkender. We hadden toen al spijt dat we hier maar twee dagen verbleven.

Hermanus
Hermanus Zuid-Afrika

Eerste Safari

Onze eerste safari was een avondsafari waarbij we samen met onze ranger al op zoek gingen naar een aantal dieren. De dieren die we dan niet zouden vinden, gingen we de volgende ochtend zoeken. Het rondrijden in de jeep doorheen het prachtige landschap was al een ervaring op zich. En toen zagen we een nijlpaard! Sigrid was diep onder de indruk van het reusachtige beest. De safari was voor haar al geslaagd. Onze ranger vertelde een anekdote dat hij een paar jaar geleden was gegrepen door een nijlpaard toen hij met de jeep door het park reed. Gelukkig kan hij het nog navertellen!

Het duurde niet lang voor we nog meer wilde dieren zagen, zoals bijvoorbeeld een kudde elanden, buffels, struisvogels, antilopen maar ook olifanten en neushoorns. We zijn bij deze laatste twee zo dichtbij geweest dat we ze bijna konden aaien, maar dat doe je natuurlijk beter niet. Wat een indrukwekkende dieren! En in het wild hebben olifanten tenminste hun slagtanden nog en de neushoorns hun hoorn. Mooi om te zien dat ze hier beschermd zijn.

Bij zonsondergang stapten we even uit de jeep om te genieten van een drankje met in de verte de zebra’s die de ondergaande zon tegenmoet liepen. Een beeld dat we niet meer zullen vergeten. Toen het donker werd gingen we terug naar de lodge om te genietenvan een rijkelijk avondbuffet. We hebben heerlijk gegeten en geslapen!

Olifant Zuid-Afrika
Neushoorn Safari

Tweede dag safari

De volgende dag waren we opnieuw vroeg uit de veren. Onze tweede safari begon om zeven uur ‘s morgens, nog voor zonsopgang. Opnieuw een magisch beeld om de ochtendzon tevoorschijn zien te komen in dit afgelegen maar warme landschap met in de verte de bergen.

Al snel spotten we de olifanten opnieuw. Nadien volgende de springbok, dit is een soort gazelle en het nationale dier van Zuid-Afrika. Ook het ‘wildebeest‘ vonden we. Google dat maar eens als je het niet kent, je zal zien dat het zijn naam niet gestolen heeft. Daarna kwamen er veel ‘oooh-s’ en ‘aaah-s’ toen we een leeuw en twee leeuwinnen spotten. Normaal gezien kom je ze zelden in actie tegen maar we hadden geluk! Ze waren de neushoorns aan het uitdagen. We zaten op de eerste rij voor een boeiend spektakel!

Zoek de giraf

Daarna was het even zoeken naar de giraffen. Dat waren immers de enige dieren die iedereen nog zeker wou zien voor het einde van de safari. Dan hadden we de meeste dieren gespot op safari. Onze ranger moest lachen, giraffen vind je immers gemakkelijk, ze kunnen zich niet echt verstoppen. Na een tijdje zoeken zagen we ze ineens tevoorschijn komen in de verte. Wat een prachtige dieren! Ze waren met drie en genoten van wat bladeren eten hoog in een boom. Dit is echt een typisch Afrikaans beeld zoals in de films, maar oh zo mooi.

Safari zuid-afrika
Giraf safari Zuid-Afrika

Bonusdier

Hoewel we zoveel indrukwekkende dieren gezien hadden, voelden we toch een beetje teleurstelling omdat we de cheeta’s in het park niet gespot hadden. Heel vervelend dat we zo dachten want we hadden zo een fijne tijd gehad op safari en veel geluk gehad met de andere dieren. Maar toch… Die cheeta zou het hoogtepunt vormen. En het geluk stond echt aan onze zijde die dag!

Bij het wegrijden van het park zagen we in de laatste kilometers een cheeta zitten in het gras! Wat een dier! Dit was de jongste van de cheeta’s en ze zat echt op haar gemak naar ons te kijken. We konden zelfs heel erg dichtbij komen. De ranger vertelde dat ze ondertussen gewend is geraakt aan de auto’s omdat ze hier geboren is. Haar ouders zijn schuchter en die zie je dus ook zelden verschijnen. Wat waren we blij met dit ‘bonusdier’ zoals de cheeta wel eens genoemd wordt. Nu was het echt een safari en ervaringom nooit meer te vergeten.

Terug op weg

Moe maar voldaan genoten we nog even van het zwembad met prachtig uitzicht en vertrokken we daarna terug op roadtrip richting Kaapstad. Onze chauffeur nam een andere route en we maakten een stop bij het meest zuidelijke punt van Afrika in Kaap Algulhas. Op dit punt komen de Atlantische en de Indische Oceaan samen en het geeft een speciaal gevoel te weten dat je op ‘het puntje van de wereld’ staat.

Het einde van onze reis in Zuid-Afrika zit er nu bijna op. De laatste dagen zullen we doorbrengen aan het strand en helaas ook op de luchthaven. Want we moeten nog een lange weg terug naar huis, met een tussenstop in Turkije. Daar kijken we enorm tegenop, maar gelukkig kunnen we terugblikken op een fantastische reis in Zuid-Afrika. Dit land heeft ons echt betoverd. We begrijpen dat iedereen die er ooit kwam, er vol lof over is. Drie weken waren zelfs niet lang genoeg om alles te zien wat dit land te bieden heeft. Zuid-Afrika zit zonder twijfel in ons hart en we willen nu al ooit eens terug gaan.

Categories

Uitstappen

Hotels

Booking.com

Volg ons

Receive the latest news

Subscribe To Our Weekly Newsletter

Get notified about new articles